John Wick: Kapitola 4, král současného akčního filmu

Keanu Reeves si již počtvrté oblékl tmavé sako, aby v nejnovějším a zároveň nejdelším snímku z řady John Wick předvedl nálož nekompromisní akce. Tvůrci přitom nejen zachovali kvalitu, ale v mnohém se dokonce překonávají. Fanoušci tak mají výběr nejoblíbenějšího dílu ze série opět o něco těžší. Otázka tedy nezní, zda je John Wick: Kapitola 4 dobrým filmem, jako spíše v čem všem exceluje. Abychom si to dokázali zhodnotit, upozorňujeme, že následující odstavce obsahují spoilery na předchozí díly.

Když tenkrát syn ruského mafiánského bosse zabil psa a ukradl auto truchlícímu Johnu Wickovi, nevěděl, jaký řetězec událostí spustí. John odložil svůj odpočinek a naposledy se rozhodl vrátit jako v podsvětí tolik obávaná Baba Yaga. Byť dosáhl své vendety, byl tento návrat cestou do zatracení, během které převrátil svět nájemných vrahů a jejich pravidla vzhůru nohama. Především poté, co zabil dalšího bosse, Santina D’Antonia. V té době nastupující člen zločinecké Nejvyšší rady stihl před svou smrtí vypsat na Johna odměnu v řádech milionů dolarů. John, nyní psanec a nejhledanější muž na světě, po kterém jde Nejvyšší rada a lovci odměn, však konečně nachází způsob vykoupení. Ve finální části této dlouhé cesty se tak pro sebe snaží získat absolutní svobodu, díky které by se mohl vrátit tam, odkud začal – tedy k odpočinku a vzpomínkám na svou zesnulou ženu.

Základ čtvrtého Johna Wicka je prakticky totožný s předchozími díly. Pro fanoušky série tak budou mnohé scény působit důvěrně. Jak se říká: neopravuj, co není rozbité. Divák tudíž dostane tunu akce s těmi nejlepšími prvky a metodami odzkoušenými z minulých filmů. Úžasnou podívanou ze čtvrtého dílu dělá nejen fakt, že i ty nejlepší kousky jsou dotažené k ještě větší dokonalosti, ale také několik nových prvků, které sérii rozhodně osvěžily.

John Wick: Kapitola 4 je skvělým završením série, které se v mnohém překonává a které nabízí to nejlepší ze současné hollywoodské tvorby.

Předchozí John Wick měl plno nápadů, které tvůrci chtěli v touze po grandiozitě na diváka vychrlit. Ve výsledku však působily lehce roztříštěně a později i únavně. V tomto ohledu se čtyřka nebojí udělat lehký krok zpátky, což celému snímku neskutečně prospělo. Namísto rozkouskovaných a nahodilých menších akcí zde dostáváme mnohem delší a propracovanější pasáže, které jsou lépe zapamatovatelné a dopomáhají k ucelenosti filmu. Každé takové pasáži navíc předchází obdobně dlouhé poklidnější scény s dialogy, díky kterým se pro již zmíněnou akci buduje napětí. Divák zároveň není unavený z pouhé nekonečné akce. V tomto ohledu snímek kráčí více ve šlépějích dvojky.

Poklidnější dialogové pasáže jsou využity pro lepší vykreslení postav. Každá má svůj jedinečný design, bojový styl i příběh. Díky tomu nepůsobí jako nahodilé charaktery a nejsou nám pak naprosto lhostejné (film se během akce nebojí zaměřit i na jiné postavy, než je John). K zapamatovatelnosti akčních pasáží přispívají unikátní a především vizuálně úchvatné scenérie: neony v Japonsku, noční klub plný světelných efektů či noční Francie s následným východem slunce. Na všechno se dívá úžasně, dýchá kreativitou tvůrců a bez problémů vám utkví v paměti.

K choreograficky vymakaným a vizuálně strhujícím scénám ještě přihoďte nadupaný soundtrack. Skvělé skladby se našly i v předchozích dílech, ale žádná nemá takové grády jako ty ze čtyřky. OST tu zkrátka posouvá akční sekvence na úplně jiný level a dělá z nich ten správný adrenalinový zážitek, během kterého si budete do rytmu poklepávat nohou či kývat hlavou. Celý film završuje dokonalé finále ve velkém stylu, během kterého ani na chvíli nevydechnete. Obzvlášť jedna scéna, u které jsem si na 99 % jistý, že v ní tvůrci složili poctu známému videohernímu titulu Hotline Miami, mi zůstane v hlavě opravdu dlouho.

Má John Wick: Kapitola 4 vůbec nějaké nedostatky? Rozhodně ano. I přes to, že musíte přistoupit na pravidla tvůrců a u filmu „vypnout“, si stejně občas řeknete, že tohle už je trochu moc a že John působí jako nesmrtelný terminátor. Osobně mi také připadalo, že Keanu je zde poněkud pomalý a neobratný. Přeci jenom už není nejmladší… Jeho pomalejší pohyby vyniknou o to víc ve srovnání s ostatními herci. Jedná se však o drobnosti, nad kterými člověk milerád přivře oči.

John Wick: Kapitola 4 je dárkem nejen pro fanoušky série, ale pro milovníky akčních filmů obecně. Snímek je vymazlený po choreografické, vizuální i hudební stránce. Kapitola 4 je tak skvělým završením série (minimálně dosavadním), které se v mnohém překonává a které nabízí to nejlepší ze současné hollywoodské tvorby.

90 %

John Wick: Kapitola 4

Chad Stahelski