Krakenteena Ruby: když vám rodiče zatají, že jste kraken

Po Avatarovi 2 a Malé mořské víle přichází další letošní fantasy snímek odehrávající se v podmořských hlubinách. Krakenteena Ruby je nejnovější animák od studia DreamWorks, které natočilo Shreka, Madagaskar nebo Jak vycvičit draka. Dostali jsme kvalitní animovanou podívanou i tentokrát?

Dospívání není jednoduché. Snažíte se najít sám sebe a zároveň zapadnout mezi ostatní. O to těžší to je, když máte vy i celá vaše rodina modrou kůži. Své o tom ví Ruby Gillmanová, která s rodiči a mladším sourozencem žije v přímořském městečku. Na otázku ohledně jejich neobvyklé barvy pleti dostává od rodičů pouze chabou odpověď, že pochází z ciziny. Aby toho nebylo málo, má Ruby přísný zákaz přiblížit se ke slané vodě. Když jednoho dne toto pravidlo nešťastnou shodou okolností poruší, zjistí, že patří do starobylé generace krakenů. Pokud bude chtít Ruby ochránit všechny své blízké a dát vlastní život dohromady, bude muset naplno přijmout, kým doopravdy je.

Nemusíte ani číst anotaci, abyste pochopili, o čem film je. Samotný název totiž perfektně kombinuje aspekty ze dvou dějových linií, a tím i víceméně popisuje celý snímek. Vzhledem k Rubyinu věku je film variací na „teen“ příběhy ze střední: protagonistka se snaží sblížit se svojí tajnou láskou, máma je se svými pravidly protivná a navíc si tvůrci dělají srandu ze streamovacích, ale i jiných současných fenoménů. Nic extrémně originálního, přesto bylo docela zajímavé tuto linku sledovat.

K modernímu nádechu přispívá zajímavý výběr OST, které je sestavené z méně či více známých popových písní. Děj je zasazený do malebného a barvami oplývajícího městečka a Ruby a její rodina jsou (vzhledem k jejich skutečné identitě) po designové stránce zpracováni vcelku kreativně. Vizuál často oživuje povedená hra s odlesky (podtrhujícími ono přímořské prostředí) a světly.

O důmyslně vymyšlený animák ve stylu Shreka se nejedná: chybí hravá a zábavná výprava, jež by pobavila děti, a nejsou zde vtipy či příběh, které by docenil i dospělý.

Jelikož je Ruby „kraken“, přesouvá se druhá dějová linie do podmořských hlubin. Zde ztrácí na zajímavosti nejen vizuál (jelikož podmořský svět působí stejně prázdně a nevyužitě jako v Malé mořské víle), ale i samotný příběh. Ruby musí podstoupit tréninky, které si vyloženě říkají o všemožné zajímavé nápady, finální provedení je však tuctové a bez špetky nápaditosti. Od tohoto momentu film nezachraňují ani opakované návraty do přístavního městečka (přičemž tato chudá výprava sestávající pouze ze dvou míst, mezi kterými hrdinka po celý film přebíhá, taky nenadchne).

Krakenteena tak zůstává i přes svoji krátkou stopáž generickou a nudnou podívanou až do samotného finále, jež se marně snaží být ve velkém stylu. Že se nejedná pouze o můj osobní pohled a film skutečně v mnohém nefunguje, dosvědčili usínající či do mobilu koukající rodiče, jejichž děti (kterých bylo kino plné) se ani jednou nahlas nezasmály (přičemž pokusů o vtipy byl film taktéž plný).

Příběh se uzavírá na míle předvídatelným a opět nijak originálním, i když příjemným poselstvím. Viděli jsme ho sice zpracované na milion jiných, lepších způsobů, jeho důležitosti ve skutečném životě to ale nijak neubírá.

Krakenteena je tedy film, který má slibný začátek a minimálně neurážející konec. Ovšem prostředek je velice generický a zaměnitelný za mnoho jiných, povedenějších animáků. Má líbivou grafiku, která je ale zajímavá pouze v jednom ze dvou příběhových prostředí. Snímek naznačuje řadu nápadů a motivů, které ani jednou nedotahuje plně do konce. O důmyslně vymyšlený animák ve stylu Shreka se tak nejedná: chybí zde hravá a zábavná výprava, jež by pobavila děti, a nejsou zde vtipy či příběh, které by docenil i dospělý. Je to škoda, protože Krakenteena k tomu svým námětem i studiem potenciál měla.

55 %

Krakenteena Ruby

Kirk DeMicco, Pam Brady

Kirk DeMicco, Faryn Pearl

Stephanie Economou

Jane Fonda, Toni Collette, Annie Murphy, Will Forte, Sam Richardson, Lana Condor, Colman Domingo, Nicole Byer, Eduardo Franco, Jaboukie Young-White, Echo Kellum, Liza Koshy, Ramona Young, Blue Chapman