Strašidelný dům. Disneyho klasická atrakce podruhé

Studio Disney nepolevuje v oživování svých starých titulů. Tentokrát sáhlo po již dvacet let starém snímku inspirovaném klasickou atrakcí z jeho zábavních parků. Do kin se přikradl nový Strašidelný dům se zcela novými tvářemi, nástrahami i příběhem. Vyvedl se druhý pokus lépe než ten první před lety?

Když Ben Matthias potká Alyssu, ještě netuší, že se mu život zcela obrátí naruby. Přestože je astrofyzik a ona průvodkyně po strašidelných domech a jiných místech, její víra v nadpřirozeno ho uchvátí. Začnou si tak být stále bližší. Později se Ben z osobních důvodů stane průvodcem po strašidelných místech stejně jako jeho milovaná. Jeho nová a neobvyklá kariéra ho přivede do starého sídla, ve kterém společně s ještě neobvyklejší skupinkou lidí bude muset čelit všemožným nadpřirozeným nástrahám i vlastním vnitřním démonům.

Původní Strašidelný dům je jedním z těch snímků, které jste pravděpodobně kdysi viděli v televizi, zabavil vás na jeden večer, ale v paměti příliš dlouho neutkvěl. Pro oživení či představení pro ty, kteří jej neviděli vůbec, krátké shrnutí: chabý až žádný děj sloužil pouze jako lepidlo pro všechny nástrahy (= atrakce) v domě, přes které se Eddie Murphy a jeho rodinka museli dostat. Strašidelná pohádka, které se možná nedala upřít její mysteriózní atmosféra a hrstka nápadů, selhávala ve svých plochých postavách a zcela nefungujících vtipech. Nedá se říct, že by byl film divácky a už vůbec ne kriticky úspěšný, přesto si na sebe dokázal tehdy vydělat. Po dvou dekádách tak dostáváme nenavazující nový díl.

Nový snímek si polepšil, což upřímně řečeno nebylo příliš náročné. V první řadě si film zachovává to jedno z mála, co v předchozím alespoň trochu fungovalo: příjemná mysteriózní atmosféra strašidelného domu, kam byste i ve skutečném světě zavítali se svojí rodinou. Podívali byste se na několik přízraků, ale nevycházeli byste ven se srdečním infarktem. Pokračování se dokonce daří bořit pár klišé, namátkově jedno z pro hororový žánr nejvíce typických: „Proč do toho domu proboha vůbec lezeš?“ Všichni zúčastnění zde mají jasnou motivaci, jelikož jsou do domu doslova nuceni (což je otočka o 180 stupňů oproti původnímu filmu, kde od sebe naopak většinu lidí odháněl).

S tím souvisí i samotný příběh, který ani tentokrát není žádný zázrak a hraje spíše druhé housle (stále jde primárně o ony „atrakce“). Pro mě osobně ale byl o něco zajímavější než posledně a dokázal si udržet moji malou zvědavost, proč v sobě dům všechny postavy drží. A když je řeč o postavách, ty mě z upoutávek ani plakátů rozhodně nijak nenadchly, ve finále však šlo o fajn sebranku podivínů, která diváka minimálně neotravovala. Z nich za největší pozornost stál a zároveň jako hlavní tahák filmu fungoval hlavní představitel, LaKeith Stanfield. Nejen jeho hraní, ale také příběh jeho postavy dokázaly film oživit.

Vtipy byly o chlup lepší než ve snímku s Murphym (což z něj ale stále nečiní komedii roku) a párkrát mě dokázaly upřímně rozesmát. Přesto nejednou přišlo na řadu zívání. Na svědomí ho měl jeden z největších problémů, se kterým se v současnosti setkávám u každého druhého filmu: stopáž. Opravdu není nutné, aby snímek, který je svým obsahem a zábavností od začátku evidentně určený na hodinu a půl, byl uměle natažený na celé dvě hodiny. Jen málokdo dnes dokáže pracovat s takto dlouhou stopáží a zaplnit ji od začátku do konce tak, aby měl skutečně co říct. Bohužel ani Strašidelný dům není v tomto případě výjimkou. Neurážející, občas i příjemnou, ačkoli nijak světobornou zábavu tím akorát zbytečně ředí.

Strašidelný dům je tak rodinným snímkem na jedno odpoledne či večer, který neurazí ani nenadchne. Několik příjemných momentů a přízraků uvidíte, zázraky však ne a člověk by je ani neměl očekávat. V porovnání se svým dvacet let starým předchůdcem se mu ale mnohé povedlo zlepšit, pouze v jednom si pohoršil – zbytečně dlouhou stopáží. Kdyby byla o 30 minut kratší, bohatě by s ním obsahově vystačil.

55 %

Strašidelný dům

Katie Dippold

Justin Simien

Jeffrey Waldron

Phillip J. Bartell

Kris Bowers

Owen Wilson, Danny DeVito, Lakeith Stanfield, Rosario Dawson, Tiffany Haddish, Jamie Lee Curtis, Jared Leto, Winona Ryder, Dan Levy, Hasan Minhaj, Kurt Yue, Bryan McClure, Chase Dillon, Lindsay Lamb, Rick Andosca, Kamran Shaikh, Creek Wilson, J.R. Adduci, Fedor Steer, Terence Rosemore, Mike Benitez, Erika Coleman, Jo Koy, Gralen Bryant Banks, Marilu Henner, Steve Zissis, Amy Parrish, Ben Bladon, Charity Jordan