Gran Turismo: z videoherního hráče skutečným závodníkem

Po Nintendu a jeho nedávném snímku Super Mario Bros. je opět řada na PlayStationu, aby se pokusil převést na velké plátno jeden ze svých videoherních titulů. Ačkoli je Gran Turismo populární závodní simulátor, jeho filmová adaptace vypráví o skutečné události. Zbystřit by tak měli nejen fanoušci této videoherní franšízy, ale také milovníci sportovních dramat.

Přestože se Jann Mardenborough řadí v žebříčcích videoherního Gran Turismo mezi nejlepší závodníky, pochopení se mu od okolí příliš nedostává. Obzvlášť od jeho rodiny, které připadají stovky hodin strávených v závodním simulátoru jako pouhá ztráta času. Jednoho dne Jann dostane příležitost zúčastnit se mezinárodní soutěže, ve které budou ti nejlepší závodníci virtuálního Gran Turisma proškoleni v GT Academy – jako skuteční závodníci. Jann má tak šanci dokázat svému okolí, že čas strávený u hry nebyl promarněný, a splnit si celoživotní sen… A skutečně se jako jeden z nejlepších hráčů dostává do výběru. Ovšem zařazením do reálné akademie to nejtěžší teprve začíná.

Nebudu lhát – podobně jako se Jannovi rodiče stavěli skepticky k jeho hraní, jsem ani já snímku příliš nedůvěřoval. Od filmových adaptací spojených s videoherními značkami raději nic neočekávám (čest výjimkám) a moje záliba v závodech aut se omezuje na občasné zapnutí Need for Speed. A jakkoliv mám Neilla Blomkampa (a především jeho District 9) rád, ruku na srdce, extra úspěšný nebo aktivní režisér není. Filmové Gran Turismo mě tak před uvedením do kin nemohlo nechat chladnějším. O to větší a milé překvapení jeho zhlédnutí bylo.

Kdybych měl shrnout Gran Turismo jednou větou, řekl bych: horší než Rivalové, lepší než Need for Speed.

Ač to na první pohled nevypadá, Gran Turismo dokáže od začátku (dáte-li mu šanci) zaujmout velkou skupinu lidí. Pochopitelně osloví zejména fanoušky titulní videohry. Její principy a krátkou historii však dovede zjednodušeně představit i lidem, kteří o ní v životě neslyšeli. Vzhledem k tomu, že se jedná o příběh podle skutečné události, přijdou si na své i nadšenci do aut a opravdových závodů. Nicméně nemusíte spadat ani do jedné z těchto skupin, abyste si film užili. A třeba se ztotožnili s univerzálním příběhem o tom, jak se nenechat nikým odradit a jít si za svými sny. Jannova cesta, kdy začínal jako nikdo a postupně se vypracoval v Někoho, by tak měla dokázat zaujmout a zabavit kohokoliv. Nemusíte se proto bát, zda vám Gran Turismo bude vůbec schopné něco sdělit a předat. Svou univerzálností odvádí snímek dobrou práci.

V případě Davida Harboura a Orlanda Blooma se zcela jistě nejedná o jejich životní role, jejich herecké výkony ale film velmi zpříjemní. Nezaostává za nimi ani představitel hlavní postavy Archie Madekwe, kterému jeho roli budete věřit a fandit mu. Ovšem co se týče vývoje charakterů a vztahů mezi postavami, nečekejte zázraky. Ne že by snímek odváděl vyloženě špatnou práci, jen je nejednou až příliš přímočarý a jednoduchý. Totéž platí i o fungování okolního světa. Například závody, ve kterých do sebe závodníci vesele (čti agresivně) vrážejí, jako kdyby jezdili derby, a následně se to nijak neřeší. Což v příběhu, který má být podle skutečné události, zamrzí.

Jakkoli film sklouzává k jednoduchosti a až k zavírání očí před logikou (o přesycenosti reklamou na PlayStation nemluvě), překvapivě ani jednou neupadá do trapnosti a neubírá na své zábavnosti či napětí. Vyjma zbytečně předramatizovaného bourání mají (nejen) závody to správné tempo a kvalitní záběry, které ještě podtrhuje OST a kreativní vizuální efekty. To vše činí pro diváka ještě zajímavější podívanou, a zároveň ji propojuje s jejími videoherními kořeny. Snímek tak po celou svoji stopáž nenudí, navíc se mu v závěrečných minutách (navzdory zmíněné přímočarosti) podařilo zahrát na emoce.

Kdybych měl shrnout Gran Turismo jednou větou, řekl bych: horší než Rivalové, lepší než Need for Speed. Snímek má své nedostatky, od jednoduchosti po přeplácání reklamou. Ale dají se nad nimi přimhouřit oči, protože má i své kvality. Tvůrcům se daří diváka po celé dvě hodiny příjemně zabavit, napnout a dokonce dojmout. Film má také potenciál zaujmout velký okruh diváků a seznámit je se skutečným a velice netypickým příběhem, a tím předat důležité poselství. O pecku roku se sice nejedná, o příjemné překvapení však ano. Gran Turismo je tak dalším příkladem, že snímky spojené s videoherními tituly dokážou být povedené a rozhodně mají budoucnost.

70 %

Gran Turismo

Jason Hall, Zach Baylin

Neill Blomkamp

Jacques Jouffret

Colby Parker Jr., Austyn Daines

Lorne Balfe, Andrew Kawczynski

Archie Madekwe, David Harbour, Orlando Bloom, Darren Barnet, Djimon Hounsou, Geri Horner, Josha Stradowski, Emelia Hartford, Andrea Vasiliou, Harki Bhambra, Maximilian Mundt, Selin Çuhadaroğlu, Maeve Courtier-Lilley, Bianca Bardoe, Mariano González, Nikhil Parmar, Sang Heon Lee