Hvězdy v poledne: tíživé jako temný mrak

Film francouzské režisérky Claire Denis vznikl na motivy stejnojmenného románu Denise Johnsona z roku 1986. Hvězdy v poledne vyobrazují milostný vztah nesourodé dvojice v nestabilní Nikaragui a odhalují realitu středoamerické země na pokraji politických změn. V houstnoucí atmosféře politické nestability a násilností se rozvíjí romantické drama.

Hvězdy v poledne jsou českému čtenáři v podstatě neznámým titulem. Téma knihy, jež se odehrává v Sandinistické Nikaragui osmdesátých let, je Středoevropanům totiž na hony vzdálené. Literární dílo určené především americkému publiku má celkem jednoduchou zápletkou, v níž hlavní roli hraje politický převrat, soupeření revoluce s velmocí, nejasné vyšší zájmy a sex. Zatímco kostra příběhu zůstává stejná, časově zasazuje Denis svůj snímek do covidového období. I během něj byla Nikaragua politicky vratká a její hospodářská situace nejasná jako v době Sandinistické revoluce. Podobně neměnný je také ambivalentní vztah místního obyvatelstva k USA – nenávist k jejich politice, a zároveň touha po dolarech jako jediné hodnotové jistotě.

Mladá americká rádoby novinářka Trish (Margaret Qualley) žije v hlavním městě Nikaragui, kde již zcela splynula s prostředím. Nemá problém přebývat v nuzném hotelu, udržovat sexuální styky s politickými oficíry za peníze a denně vypít více rumu než místní. Během filmu se o ní o moc více nedozvíme, ale zdá se, že se její životní styl příliš neliší od toho, který vedla před příjezdem do Jižní Ameriky. I skutečnost, že nemá pas a nemůže ze země legálně vycestovat, ji začne trápit až v okamžiku, kdy chce utéct se svým milencem.

Tím je tajemný Angličan Daniel (Joe Alwyn), kterého potká ve svém sexuálním rajonu hotelu Intercontinental. Původně klientský vztah se postupně mění v milostný s tím, jak Danielovi hrozí čím dál větší nebezpečí. A to kvůli jeho práci ovlivněné zájmovými skupinami operujícími v zemi s nalezišti ropy. Detaily však nečekejte. Stejně jako pohnutky Trish, proč se v zemi ocitla a zůstala (to, co říká může a nemusí být pravda), mohou i Danielovy informace o jeho pozici konzultanta být zcela smyšlené.

Nálada filmu je těžká. Nejistota z nového dne, všudypřítomný pocit špehování a podezření vytváří atmosféru hustou jako temný mrak.

Nutno dodat, že pro příběh jsou tyto detaily beztak nepodstatné. Všechny poznámky o ropě, tajných službách, politických změnách i scény napětí jsou ve filmu jen kulisou k postupnému vývoji vztahu Trish a Daniela. Dvou osamělých a ztracených lidí v cizí zemi, kteří se najednou musí spolehnout jen sami na sebe. A velmi opatrně i jeden na druhého. Jejich časté sexuální scény suplují chybějící reálný dialog – neochota prozradit o sobě příliš je silnější než prohlubující se city.

Denis se snaží udržet napětí jejich vztahu až do konce. Po celou dobu se nemůžeme rozhodnout, kdo z těch dvou je vlastně obětí. Jestli chudá krásná Američanka vykořisťovaná muži za drahocenné dolary, nebo elegantní Brit sloužící vyšším zájmům a ponechaný napospas politické zvůli. Skvělé herecké výkony Qualley a Allwyna drží pomalé tempo s minimálním popisem reálných událostí na únosné mezi. Nálada filmu je těžká. Nejistota z nového dne, všudypřítomný pocit špehování a podezření vytváří atmosféru hustou jako temný mrak. Nekonečné a neustále se opakující přívaly deště ještě umocňují tíživost a nejasnost děje.

Režisérka skrze náhodný vztah věrně zachytila atmosféru země na pokraji velké změny, o které všichni tuší, že nepovede ke zlepšení situace. A všechny nevyřčené obavy a stísněnost se hypnoticky přenáší na diváka, který se nechá unášet sledováním nevyrovnané Trish a Daniela na jejich cestě ke svobodě.

65 %

Hvězdy v poledne

Claire Denis, Andrew Litvack, Léa Mysius