Expend4bles: ždímání titulu se nevyplácí

Největší filmová sešlost amerických akčních hrdinů se vrací již počtvrté. Expend4bles před uvedením do kin slibovali mnohé. Například spoustu slavných jmen nebo R-rating jako v případě prvních dvou dílů. Bohužel se dlouholetá produkce neobešla bez problémů, což se podepsalo na opravdu žalostném výsledku.

Tým speciálně vycvičených žoldáků zvaných Expendables (Postradatelní) má za úkol najít a přivést jistého Ocelota. O koho přesně se jedná, nikdo neví. Přesto jsou Barney (Silvester Stallone) a jeho tým rozhodnutí misi pro CIA splnit. Věci však nejdou zrovna podle plánu – zvlášť poté, co se v Lybii střetnou se žoldákem Rahmatem, který pro Ocelota pracuje. Po tomto neúspěchu je jisté, že Expendables potřebují nové členy. S obměněnou sestavou se tým vydává do tažení proti Ocelotovi podruhé, s ještě větší motivací jej dostat než předtím.

Co se předchozích tří dílů týče, jde o kombinaci neustále hláškujících známých tváří, výbuchů a střílení od první do poslední minuty, přehlídku bicáků a bouráků… Expendables zkrátka představují smršť všeho možného, z čehož vzešla ta nejvíc americká věc za dlouhé roky. A buďto vám tahle old school oslava akčňáků vůbec nic neříká (a bylo by to více než pochopitelné), nebo vypnete mozek, naladíte se na vlnu nostalgie a s popcornem v ruce si tuto sérii dokážete užít.

Osobně jsem během opětovného sledování trilogie v rámci příprav na čtyřku zjistil, že mě tyhle věci už netankují tolik jako kdysi. Musel jsem nicméně uznat, že jako nenáročná zábava ve velkém stylu, která se přitom nebere až tak vážně a má tolik ikonických akčních herců pohromadě, funguje celkem dobře. Někdy bylo těžké skousnout přílišnou béčkovost, ale ve výsledku nejsou Expendables nic hrozného. A opravdu pobaví. Přirovnal bych to k pozorování dítěte, které si nadšeně hraje se svými oblíbenými akčními figurkami a vymýšlí pro ně ty nejvíc „cool“ situace, které právě vidělo v televizi.

Expendables tedy staví na dvou zásadních věcech: známých tvářích a grandiózní akci. Jenže co zbyde z jinak nikterak úžasných filmů, když jim tyto dvě jediné přednosti vezmete? Expend4bles, asi ten nejzoufalejší pokus o udržení značky při životě. Už třetí díl, který se snažil protlačit nové tváře z mladší generace, byl ve své době považován za nejslabší. Tato nová generace se alespoň objevila po boku původní sestavy, na které celá série stála.

Čtyřka jde ale dál a z původního osazenstva ponechává asi tři členy. Zbytek – navzdory původním velkým plánům – nahrazuje buďto nevýraznými herci, kteří nejsou schopní dodat snímku náboj předchozích dílů, nebo Megan Fox. Ani jedno není žádná výhra a od začátku si zadělává na problém. Snad jako jediný z nováčků mě zaujal Iko Uwais (známý ze skvělé série Zátah), který si jako záporák ale příliš neškrtne a z jeho bojového talentu nic moc nedostaneme.

Z na dřeň vyždímaného projektu je silně cítit, že už o něj nemají zájem ani samotní herci – jak pak tedy o něj mají mít zájem diváci?

Téměř kompletní obměna původního týmu by se ještě dala snést. Sice se tím naprosto pohřbil prvotní smysl titulu a náhrada je pochybných kvalit, ale budiž. Ovšem skutečné hřebíčky do rakve měly teprve přijít. Jak divák záhy zjistí, je ve výsledku jedno, z koho by tvůrci nový tým sestavili. Většinu stopáže si totiž pro sebe uzmul (nebo to spíš na něj bylo hozeno) Jason Statham. Chybějící chemie mezi starými a novými členy je i důsledkem toho, že nemají prostor si ji vybudovat. Ve výsledku to působí, jako by všichni kromě Stathama byli ve snímku navíc a vůbec o ně nešlo.

Dále se tvůrci celkem nešťastně rozhodli, že se převážná většina děje bude odehrávat na jedné nepříliš velké lodi. Zde se Statham spoléhá hlavně na tichý, a tím značně nezáživný postup. Přestože Statham není špatný herec a na nějakou akci nakonec taky dojde (ale je to bída), těmito rozhodnutími si tvůrci od začátku sami podkopávali nohy. Ve finále jim nezbylo téměř nic, s čím by se dalo pracovat. Z týmovky s velkolepou akcí se stala přízemní sólovka. Dítě poztrácelo většinu figurek a se zbytkem už nemělo chuť si hrát.

Na čtvrtých Expendables se opravdu těžko hledá něco, co by se dalo vyzdvihnout. O to jediné, co série dokázala nabídnout a na čem byla i postavená – tedy velká akční esa v ještě větší akci –, se sama připravila. A kromě toho s ničím dalším přijít neumí. Film by byl podprůměrným a prázdným akčňák tak jako tak, ale do úplných hlubin jej pohřbívá název, se kterým má pramálo společného. Z na dřeň vyždímaného projektu je silně cítit, že už o něj nemají zájem ani samotní herci – jak pak tedy o něj mají mít zájem diváci?

35 %

Expend4bles

Kurt Wimmer, Tad Daggerhart, Max Adams

Scott Waugh

Tim Maurice-Jones

Michael J. Duthie

Guillaume Roussel

Jason Statham, Sylvester Stallone, Megan Fox, Dolph Lundgren, Randy Couture, Iko Uwais, Tony Jaa, 50 Cent, Jacob Scipio, Levy Tran, Andy Garcia, Nicole Andrews, Sheila Shah, Tjasa Perko, Eddie Hall, Lucy Newman-Williams, Mike Möller, Daren Nop, Igor Pecenjev, Jason Lines