Vymítač ďábla: Znamení víry. Horor, který se sám bojí

Vymítač ďábla se znovu vrací. Několika pokračování se sice dočkal již v předchozích letech, nejnovější díl s podtitulem Znamení víry se však převážně soustředí na legendární originál z roku 1973. Režisér David Gordon Green má navíc údajně v plánu rovnou celou novou trilogii, počínaje tímto dílem.

Angela je pro svého otce Victora tím nejcennějším, co mu na světě zbylo. Na rozdíl od její matky a Victorovy manželky, která tragicky zemřela při zemětřesení, ji se podařilo zachránit. Když se jednoho dne Angela nevrátí ze školy a je pohřešovaná společně se spolužačkou Katherine, má Victor pocit, že se ocitl v noční můře. Jenže skutečné hrůzy se teprve začnou dít. Dívky se po třech dnech jako zázrakem objeví na farmě daleko od lesa, v němž původně zmizely. A obě se chovají jako posedlé.

Několik věcí se musí Davidu G. Greenovi nechat. Když před uvedením snímku mluvil o poctě originálu, nebylo to úplné tlachání do prázdna. Nejnovější Vymítač ďábla mohl snadno skončit jako další, špatnými efekty přeplácaný béčkový horor, kterých je dnes k vidění bolestivě mnoho. Jako názorný příklad poslouží letošní Papežův vymítač. Green se minimálně snaží jít ve stopách toho, co fungovalo tenkrát, tedy budování hrůzy čistě na atmosféře a průběhu událostí. Což se v nejedné scéně celkem daří.

Oceňuji také, že se nepokusil do snímku nesmyslně nacpat CGI, ale spoléhá se především na povedené kostýmy a nijak špatné výkony dvou hlavních dětských představitelek. A stejně jako u jeho oživení Halloweenu z roku 2018, ani zde divák nepotřebuje zhlédnout předchozí sequely a prequely (byť se jejich existence nevylučuje) a může začít čistým štítem. Film pracuje pouze s událostmi původního Vymítače ďábla, ale ani ten ve výsledku nehraje důležitější roli než jakýsi fan service. Snímek tak může bez problému fungovat i pro naprosto nezasvěcené.

Bohužel, ani tato snaha (byť ceněná) pro dobrý horor nestačí. Tvůrci sice respektují kultovní první díl, jenže natolik, že se nikdy nepustí jeho pomocné ručičky a neopřou se do toho pořádně sami. Snímek má několik momentů, kterými připomíná jedničku. Tvůrci začnou budovat atmosféru a mají otevřené dveře k tomu divákův strach plně dotáhnout… akorát že si ty dveře paradoxně na poslední chvíli sami přibouchnou před nosem. Jako by se hororový snímek sám bál vkročit na neprozkoumaná území a situaci doopravdy přiostřit. Což ve výsledku vypadá tak, že Znamení víry má sice veškeré ingredience klasického Vymítače ďábla a vypadá jako on, ale už s nimi neumí pracovat a jako Vymítač ďábla nefunguje.

Tato snaha (či nejistota) držet se po celou dobu zpátky se značně negativně zúročila ve finále. To mělo být hrůzostrašným a zapamatovatelným vygradováním dosavadních událostí, ale místo toho začne diváka nudou uspávat. Tam, kde jsou finále moderních hororů extrémně přemrštěná, je naopak nový Vymítač ďábla nezvykle klidný a nijaký. Snímek nažene do jednoho domu nesourodou skupinku lidí, přičemž každý si během vymítání víceméně mele to svoje. A především – každý do místnosti přichází a znovu odchází dle libosti, jako by se jednalo o rozehranou partičku karet. Diváka to nesmírně vytrhává ze situace a jakékoliv napětí, natož strach, je na bodu mrazu.

Aby se neřeklo, Znamení víry přeci jenom přichází s něčím „svým“. Navíc se – vzhledem k názvu – příhodně věnuje otázkám víry. Jedná se ale o naprosto prázdné a generické tlachání nesoucí se v duchu kýčovitého „vše zlé musíme překonat společně“. S podobně „krásnými“ myšlenkami se sice setkáte v každém druhém filmu (nejčastěji animovaném), ale v hororu je tak úplně nečekáte.

Znamení víry usiluje o to se co nejvíce přiblížit původnímu Vymítači ďábla, v čemž (pro mnohé možná nepřekvapivě) selhává. Lze ocenit pokus tvůrců o uctění klasiky, jenže se až zbytečně příliš drží zpátky. A to jediné inovativní či „vlastní“, tedy myšlenky o víře a společném překonání útrap, působí až příliš nuceně a kýčovitě. Nejnovější Vymítač ďábla se tak sice liší od novodobých hororů, které tlačí na pilu až příliš, jenže k nim tak jako tak kvalitativně sklouzává právě kvůli tomu, že se naopak bojí dupnout na plyn.

55 %

Vymítač ďábla: Znamení víry

Peter Sattler, David Gordon Green

David Gordon Green

Michael Simmonds

Timothy Alverson

Amman Abbasi, David Wingo

Leslie Odom Jr., Ann Dowd, Jennifer Nettles, Lidya Jewett, Olivia Marcum, Ellen Burstyn, Raphael Sbarge, Linda Boston, E.J. Bonilla, Antoni Corone, Danny McCarthy, Norah Murphy, Okwui Okpokwasili, Linda Blair