Hranice. Když osobní přesvědčení nestačí

Festivalovými porotami oceněný snímek Hranice respektované polské režisérky Agnieszky Holland vstoupil do českých kin. Načasování není zrovna nejvhodnější – jižní Evropa čelí další vlně utečenců ze Středozemního moře a Evropská unie ani po letech nemá recept, jak tuto situaci řešit. Zastavit nejdou, jejich asimilace selhává a vstřícnost humanitárních organizací začíná pomalu vadit.

Film dějově spadá do roku 2021, kdy se běloruský režim rozhodl politicky využít uprchlíky ze Sýrie a Blízkého východu a zesílit tlak na Evropskou unii. Uprchlíkům směřujícím do Minsku byla přislíbena jednoduchá cesta na západ, a to překročením bělorusko-polské hranice. Právě na této hranici funguje dějová linie jako dvouhodinová obžaloba obou států z nelidskosti a krutosti vůči imigrantům snažícím se dostat do Evropy i pomáhajícím dobrovolníkům. Holland sleduje několik lidských osudů, které se na hranici nevyhnutelně střetnou, jejich šance na změnu osudu jsou ovšem mizivé.

Uprchlíkům, hnaných Bělorusy k polské hranici, nezbývá jiná možnost, než se ji snažit přejít, protože cesta zpět neexistuje. Před nimi však čekají brutální polští pohraničníci, kteří mají rozkaz imigranty nevpouštět do země. Bělorusové mají naopak příkaz je do Polska dostat za každou cenu, aby svou zvrácenou politickou logikou destabilizovali západní hranici.

Jediní, kdo mají svobodnou vůli a možnost konat podle svého svědomí, jsou polští dobrovolníci. Ti na hranici procházejí děsivým poznáním vojenských praktik vůči zuboženým lidem, které jsou jinak skryté světu. Bělověžský prales, kde se celé drama odehrává, je divokým pásem přírody, v jehož bažinách se může ztratit takřka každý. A pokud se tam mohou ztrácet lidé, prostředí bez problémů skryje i zločiny páchané na uprchlících. Těch přitom není málo – Holland se nebojí ukazovat scény plné surovostí. Chladnokrevné přehazování mrtvol mezi oběma stranami přes ostnatý drát takřka evokuje zločiny druhé světové války.

I přes silně emocionální vyprávění o nejzranitelnějších lidech však příběh nefunguje tak, jak si Holland pravděpodobně představovala. Tedy aby diváci pochopili, že za každým anonymním uprchlíkem se skrývá naděje, touha po lepším světě, a zároveň smutek po životě, který zanechal v rodné zemi. Uprchlíci jsou přece lidé jako my a jsou na své cestě úplně sami.

To by ovšem musela opustit černobílé vidění problému, prezentovat pohnutky a názory třetích stran a nesnažit se angažovaně vsugerovat jedinou pravdu. Skutečné události, na kterých film stojí, by si zasloužily objektivnější pohled. Je jasné, na které straně Holland stojí. Sociálně–politická témata však mají větší hloubku, pokud se vyhýbají zkratkám a vynášení jednoduchých soudů. Nelze v této souvislosti nevzpomenout melodramatický snímek Fremont, jenž citlivě vede k pochopení duše uprchlíků a vyvolá silnou lítost k jejich osudům. Troufám si tvrdit, že Holland se film nepodařil, bohužel ani přes záplavu tragických scén.

60 %

Hranice

Maciej Pisuk, Agnieszka Holland, Gabriela Łazarkiewicz

Agnieszka Holland

Tomasz Naumiuk

Pavel Hrdlička ml.

Frédéric Vercheval

Jalal Altawil, Maja Ostaszewska, Behi Djanati Atai, Tomasz Włosok, Mohamad Al Rashi, Dalia Naous, Joely Mbundu, Piotr Stramowski, Marta Stalmierska, Agata Kulesza, Maciej Stuhr, Magdalena Popławska, Jaśmina Polak, Monika Frajczyk, Michał Zieliński, Aboubakr Bensaihi, Malwina Buss, Sandra Korzeniak, Talia Ajjan, Taim Ajjan, Sebabastian Svaton, Piotr Połtowicz, Walentyna Sizonenko, Noah Meskina, Jan Aleksandrowicz-Krasko, Dzianis Tarasenka, Wojciech Kałużyński, Alan Al Murtatha, Perwar Tariq, Maciej Stępniak, Maciej Kosiacki, Davit Boroyan, Tinatin Jabanashvili, Sebastian Królikowski, Jan Sałasiński, Joecey Mbundu, Zuyee Helal, Bartosz Picher, Roman Skorovskiy, Pavel Gorodnitskij, Elie Zeitouny, Helena Ganjalyan, Katarzyna Obidzińska, Sławomir Holland, Stanisław Cywka, Robert Czerwiński, Marta Ziętkowska, Joanna Gonschorek, Mirosław Kropielnicki, Usman Sediqi, Jan Litvinovitch, Dagmara Brodziak, Anna Biernacik, Maria Złonkiewicz, Nadim Suleiman, Szczepan Kajfasz, Paweł Łukasiewicz, Agnieszka Racka, Mikołaj Łaski, Adel Boubir, Marcin Osiadacz, Hanna Turnau, Tomasz Krzemieniecki, Oleg Garbuz, Ewa Wirtwein, Mateusz Janicki, Agnieszka Frankel, Magdalena Duszak, Michał Wawrykiewicz, Igor Korus, Ada Cyndler, Grzegorz Gromek, Grzegorz Grochowski, Klementyna Lamort De Gail, Oxana Čerkašina, Olena Leonenko, Kalina Siudek, Milan Šteindler