Futurama: bolestivý návrat legendárního seriálu

Od uvedení poslední série celosvětově proslulého seriálu Futurama uplynulo deset let. I ten nejvěrnější fanoušek tak pomalu přestával doufat, že se ještě někdy dočká dalších dílů. Letos v létě se ovšem dávno zapomenutý sen stal skutečností. Na streamovací platformě Disney+ se objevila zbrusu nová série. Staří známí v čele s posádkou Planet Express se konečně vrátili. Není ale příliš pozdě?

Nejnovější série Futuramy se opět odehrává ve zběsilém světě budoucnosti, v němž se cestuje vesmírem i časem, roboti žijí mezi námi, létající auta jsou běžnou záležitostí, americký prezident je jen mluvící hlavou a každý má za souseda nějakého toho mimozemšťana. Sledujeme přitom každodenní slasti i strasti neochvějné posádky kurýrní služby Planet Express, jejíž členové se za uplynulé roky vůbec nezměnili. Fry je nadále dobrák s intelektem batolete, Bender chlastá a Leela neohroženě pilotuje vesmírnou loď. Na první pohled vypadá tento praštěný, leč vynalézavý svět budoucnosti stále stejně – přesně tak, jak si jej pamatujeme.

Nicméně s přibývající stopáží začíná být patrné, že tady něco nehraje. Animace je sice naprosto bezchybná a úvodní znělka ve vás vzbudí neskutečnou dávku nostalgie, tím však výčet pozitiv končí. Bohužel. Poslední řada je zcela průměrnou, značně ubíjející nudou. Sledování jednotlivých dílů je všechno, jen ne zábavný, chytrý či jakkoliv zajímavý zážitek. Epizody jsou v lepším případě repetitivní a nezáživné, v horším pak nevkusné a vykrádající sebe sama. Odkazy na snímky jako Duna, Kruh či Tajemství minulého léta v nich vůbec nefunguje. Utahování si z kryptoměn či koronavirové krize pro změnu působí opožděně a vzhledem k předchozím sériím i značně nepatřičně.

Korunu všemu pak nasazují epizody, které buď recyklují a opakují motivy z minulých sérií, či jen otravně střídají styly animace. Málokterý z dílů navíc dokáže přijít se smysluplným příběhem. Z celkového počtu deseti epizod (což je oproti předchozí 26dílné sérii výrazné zkrácení) se dá minimálně sedm z nich označit za naprosto tragický odpad přiživující se na kdysi slavné a vtipné značce. A ty zbylé tři? Ty lze bez uzardění dokoukat, ovšem ve srovnání s předchozími sériemi jsou zcela průměrné a zapomenutelné.

Z nové Futuramy se tak stal jen vyčpělý stín proslulého seriálu, na který si za rok nevzpomene ani ten nejvěrnější fanoušek. Při pohledu na soustavně klesající kvalitu Simpsonových, pod kterými jsou podepsáni ti samí tvůrci, se ale vlastně není čemu divit. Chytrá kritika společnosti plná nápadů, myšlenek a trefných vtipů je nenávratně pryč. To, co zbylo, je jen marná napodobenina nevkusně parazitující na slavném názvu. Ke kvalitativnímu úpadku kdysi geniálních a extrémně populárních animovaných seriálů se tak bohužel přidává i Futurama.

40 %

Futurama

• Tvůrci

Matt Groening, David X. Cohen

Peter Avanzino, Edmund Fong, Crystal Chesney

Patric M. Verrone, Eric Horsted, Ken Keeler, Maiya Williams, David A. Goodman, Cody Ziglar, Ariel Ladensohn

Paul D. Calder

Christopher Tyng

John DiMaggio, Billy West, Katey Sagal, Tress MacNeille, Maurice LaMarche, Lauren Tom, Phil LaMarr, David Herman, Frank Welker, Bill Nye, Kevin Michael Richardson, Dawnn Lewis, Cara Delevingne, Coolio, Kath Soucie, Mark Hamill, Al Gore