Alma a Oskar: příběh vášnivé a zničující lásky

Vídeň na počátku 20. století byla líhní geniálních umělců. Stačilo si jen vybrat – a Alma vybírala. Po sňatku s hudebním skladatelem Gustavem Mahlerem vzplanula její vášeň k architektu Walteru Gropiovi, malíři Oskaru Kokoschkovi či spisovateli Franzi Werfelovi. Byl to však její divoký a skandální vztah s Kokoschkou, který inspiroval režiséra Dietera Bernera k natočení snímku Alma a Oskar.

Stárnoucí vídeňský skladatel a dirigent Gustav Mahler, ikona hudebního romantismu, si v newyorském působišti po vypjaté hádce se svou ženou hořce uvědomí, že již nemá sílu konkurovat mladším mužům. Začátek filmu touto scénou a následnou Mahlerovou smrtí ukazuje prstem na jeho svobodomyslnou manželku Almu (Emily Cox), která svým charisma dokázala okouzlit politiky, umělce i vlivné ženy. Její mimomanželský vztah s milencem Walterem Gropiem, pozdějším zakladatelem Bauhausu, manželství s Mahlerem „přežije“. Doplatí však na její setkání s Oskarem Kokoschkou (Valentin Postlmayr).

Samotná Alma se může po Mahlerově smrti konečně svobodně realizovat, a nadto si beztrestně užívat mužskou společnost. Bere si to, co ji baví a co chce, a nedělá si hlavu z názorů rakouské smetánky. Ostatně ženami je za to spíše potichu obdivována. Mladý malíř zaujme Almu svou expresivní divadelní hrou, neméně provokativními obrazy a podivínskou povahou. Rozhodne se mu proto stát modelem. Takřka okamžitě mezi nimi vzniká vášnivý a divoký vztah, který je minimálně ve svých počátcích vyvážený. Oskar se nechává unášet žárlivostí a Alma od něj výměnou vyžaduje naprostou oddanost.

Prudkost vztahu, který započal ve Vídni a byl poznamenaný Alminou snahou dotáhnout do finále realizaci poslední Mahlerovy symfonie, se mění v okamžiku odstěhování nesourodého páru na venkov. Oskar maluje, jí ovšem chybí pozornost společnosti a ani události v předvečer války nepřispívají k rodinné pohodě. Vztah postupně spěje ke konci. Pološílený Kokoschka nezdravě milující Almu narukuje do krvavých bojů první světové války a Alma se vrací do svého předchozího života. Ve spíše tušených, ve filmu pouze symbolicky znázorněných představách Kokoschky ho znovu a znovu obdivuje.

Alma a Oskar je melodramatický milostný příběh, který věrohodně zobrazuje destruktivní vášeň dvou lidí.

Režisér se soustředí na nespoutaný vztah dvou neobyčejných lidí bez ohledu na reálná fakta, činí to ovšem s pokorou k jejich historickým rolím. Vykresluje Almu jako fascinující osobnost, která ostatní využívá ke svým vlastním cílům. Zároveň však ukazuje ženu, která svou jedinečností inspiruje muže být nejlepší v tom, co umí – Mahler ve své hudbě, Kokoschka v malbě a Gropius v architektuře.

Alma Mahler je další ze silných ženských hrdinek, kterými se evropské filmy v poslední době jen hemží (například Jeanne du Barry, Tár, Korzet či Ve jménu cti). Otázkou zůstává, proč tomu se tak děje. Je ženská emancipace filmařsky uchopitelnější v historickém kontextu, nebo jsou tyto hrdinky zajímavější a mnohovrstevnatější než ty současné? Snímek Alma a Oskar je v každém případě melodramatický milostný příběh, který věrohodně zobrazuje destruktivní vášeň dvou lidí. Současně jde o oslavu ženy, která svým kouzlem dokázala, aby Oskar Kokoschka z lásky k ní namaloval svůj nejslavnější obraz.

75 %

Alma a Oskar

Dieter Berner, Hilde Berger

Dieter Berner

Jakub Bejnarowicz

Christoph Brunner, Britta Nahler

Stefan Will

Emily Cox, Valentin Postlmayr, Anton von Lucke, Brigitte Karner, Táňa Pauhofová, Wilfried Hochholdinger, Marcello De Nardo, Mehmet Atesci, Gerald Votava, Jeff Ricketts, Cornelius Obonya, Roland Koch, Zlatko Teskere, Johanna Orsini-Rosenberg, Patrick Seletzky, Johannes Rhomberg, Daniela Voráčková, Heiko Senst, Werner Strenger