Létání pro začátečníky: postavit se vlastnímu strachu

Nesourodá parta lidí, kterou spojuje panický strach z létání, se sejde v leteckém výcvikovém kurzu. Všichni účastníci by létali moc rádi – ať už kvůli práci, nebo super fotkám na Instagram –, ale nemohou. Lze tuto fobii, která ovlivňuje jejich životy, vyřešit pomocí psychologických příruček a tréninku, nebo je úspěch jen dílem náhody?

Připoutejte se. Motory rotují, letadlo se pomalu začne pohybovat po ploše. Za pár minut se rozjede, zatlačí vás do sedadla a vzlétne. A přesně v tu chvíli zpocení a strachy šílení potenciální pasažéři vybíhají z letového trenažéru firmy Fearless Flying (Létání beze strachu), přestože se jim zážitek z létání snaží instruktor popisovat jako pocit přibližující se orgasmu. Každopádně se blíží den, kdy teoretický trénink hrozí přerůst v reálný let s odborníkem, který je přes něj zkušeně provede. Několik slabých povah uteče již v odletové hale, zbytek se potí v salonku a poslouchá nevyžádané informace od souputníka, který si googlí počet leteckých neštěstí přičítaných dané aerolince.

Co zbývající drží pohromadě, aby tento strastiplný let podstoupili? Žena středního věku má konečně muže svého života a slíbila mu společnou dovolenou s jeho dcerou na Kapverdách (kam se nedá dojet lodí ani autem). Úspěšný spisovatel by rád převzal cenu za celoživotní dílo, kterou jako na potvoru udělují v USA (z Velké Británie trošku z ruky). Start-uper se sebevědomím nula má po svém boku nádhernou influencerku, která potřebuje létat po celém světě a plnit svůj insta feed jím pořízenými fotkami. Stručný výčet úspěšných, a přesto sociálně ztracených lidí kvůli dopravnímu prostředku, který v jejich očích odporuje všem fyzikálním zákonům zajišťujících přežití.

Film je natočený s neskutečnou lehkostí a přímočarostí. Autenticita scén je tak silná, že divák téměř cítí strach těch, na které se dívá, a věří jim jejich obavy od začátku do konce.

Jakmile všichni doopravdy nasednou do letadla, začne se dít vše děsivé, co nám přijde na mysl – od špatného počasí přes šílené turbulence až po prozření, že v nejhorší krizi reaguje nejlépe maniakální člověk s fóbií oproti samotnému instruktorovi. Zážitek a „zázračné“ přežití letu v „léčených“ lidech po doletu na Island umocní pocit, že nic není náhoda a dějí se věci předurčené. Nastává šílenství provázené zdánlivě nereálnými náhodami, které by v jiném rozpoložení přítomní jako nenormální ani nevnímali. Scénář graduje, podivnosti eskalují a příběh popisuje rostoucí paranoiu jednotlivých aktérů, která je svou absurditou neskutečně vtipná.

Zatímco se první část filmu smějeme situacím, které si dovedeme běžně představit, ve druhé části sledujeme mozaiku neuvěřitelných náhod a prozření. Vše vyvrcholí v jeden katarzní moment – naprosto nepravděpodobný, a přitom úlevně vtipný a dokonale vypointovaný. V tu chvíli film odhaluje jednu zásadní věc: všichni máme z něčeho panický strach, nakonec ale zjistíme, že naší největší obavou je přijmout se takoví, jací jsme. Bez vysvětlování, omlouvání se a přizpůsobování. Pouze svoboda nás zbaví strachu, v tomto případě minimálně z létání.

Film je natočený s neskutečnou lehkostí a přímočarostí. Autenticita scén je tak silná, že divák téměř cítí strach těch, na které se dívá, a věří jim jejich obavy od začátku do konce. Snímek svou náladou a humorem připomíná Trojúhelník smutku. Z obou vám v paměti utkví scény, které jste dosud, ani v náznacích neviděli v žádném jiném titulu. Dokonalý střih zajišťuje přesnou pointu a mistrovské herectví řízené výbornou režií z filmu dělá titul, který by si každý měl v letadle aspoň jednou pustit.

90 %

Létání pro začátečníky

Hafsteinn Gunnar Sigurðsson