To se mi snad zdá. Chytrý pohled na dnešní cancel culture

Nicolas Cage si v posledních letech zřejmě libuje v neobvyklých rolích. A my mu v tom jedině fandíme. Špičáky a hábit hraběte Drákuly ze snímku Renfield tak začátkem letošního roku vyměnil za plešku tuctového vysokoškolského profesora v chytré společenské satiře To se mi snad zdá.

Teprve třetí celovečerní snímek scenáristy a režiséra Kristoffera Borgliho vypráví o profesoru Paulovi, který učí biologii na vysoké škole. Stejně jako jeho život není ani on sám ničím extra zajímavý – a nijak příliš si na to nestěžuje. Má práci, ženu a děti a sní maximálně o tom, že by jednou vydal knihu. Náhle se však začne objevovat ve snech lidí po celém světě a ze dne na den se stává globální celebritou. Sláva s sebou ale nepřináší pouze pozitiva, což Paul velice brzy pozná. Stejně jako fakt, že noční můra se nemusí odehrávat pouze během snění.

Ať už zní námět snímku jakkoliv zajímavě, o hledání specifického důvodu náhlého zjevování Paula ve snech ostatních zde pochopitelně nejde. Borgli atraktivní zápletku využívá jako prostředek k vyzdvižení jiných aspektů filmu. To se mi snad zdá si skutečně chytrým způsobem posvítilo na současnou společnost a zabývá se fenomény jako davová psychologie, pět minut slávy, a především cancel culture. Momentálně jedno z nejžhavějších a nejcitlivějších témat na světě má na poli popkulturních adaptací zatím mizerné zastoupení, a tak Borgliemu patří uznání už jenom za tento přístup. Celý proces u jedince, jenž se stane terčem cancel culture, umí vyobrazit nejen velice trefně a přesvědčivě, ale také (což je u jakéhokoliv filmu zásadní) zábavně.

S tím souvisí další aspekt, pro nějž ústřední snová zápletka funguje jako prostředek – stejně jako existují různorodé sny, měl i tvůrce díky tomu možnost pohrát si s různorodými žánry. Všemožným situacím čelí během spánku nejen lidé z celé planety, ale následně i samotný Paul, jehož na základě svých snů ostatní všelijak konfrontují. Snímek tak umí kreativně i přirozeně přecházet z komedie do dramatu nebo dokonce obsáhnout prvky hororu.

Zábavné, trefné, Nicolasem Cagem skvěle zahrané. Nelze jinak než tuto absurdní, a současně kreativní a chytrou karikaturu dnešní společnosti doporučit.

Postava Paula je, navzdory své tuctovosti, pro příběh naprosto ideální. Nejedná se o perfektního hrdinu, nýbrž zcela obyčejného jedince, který se náhle ocitne v pro něj zcela neočekávané situaci. Dělá spoustu chyb, a přesto (nebo možná právě proto) pro něj má divák pochopení, dokáže s ním soucítit a vžít se do jeho role. Hlavní hrdina funguje nejen díky scénáři, ale také Nicolasi Cageovi, který je v tomto snímku jednoduše fenomenální. Je až neuvěřitelné, jak takto „obyčejnou“ postavu dokázal podat. Jeho přesvědčivý herecký výkon byla radost sledovat od začátku až do konce.

Dojem z filmu tak sráží pouze občasná přímočarost, kdy by si některé z mnohých zajímavých myšlenek zasloužily dotáhnout. Nejvíce se projevuje v závěru a přes převažující nadšení jsem se neubránil pocitu, že by zakončení snímku mohlo být o něco údernější. Ale ani posledních pár minut, jež už jednoznačně ztrácely dech, mě neodrazuje od pozitivního hodnocení. To se mi snad zdá je jedním z nejlepších (a vlastně i nejdůležitějších) filmových počinů, které jsem měl možnost v poslední době vidět.

Zábavné, trefné, Nicolasem Cagem skvěle zahrané. Nelze jinak než tuto absurdní, a současně kreativní a chytrou karikaturu dnešní společnosti doporučit. Kristoffer Borgli dokázal i s ohledem na malý rozpočet přinést snímek, který vám hodně dá a následně ve vás zanechá mnohem víc než leckterý hollywoodský blockbuster.

80 %

To se mi snad zdá

• Scénář, režie a střih

Kristoffer Borgli

Benjamin Loeb

Owen Pallett

Natalie Bronfman

Nicolas Cage, Julianne Nicholson, Michael Cera, Tim Meadows, Dylan Gelula, Dylan Baker, Jessica Clement, Lily Bird, Star Slade, Kaleb Horn, Liz Adjei, Paula Boudreau, Marnie McPhail, Noah Lamanna, Maev Beaty, Marc Coppola, Krista Bridges, Conrad Coates, Stephen R. Hart, Sofia Banzhaf, Al Warren, Kate Berlant, Jennifer Wigmore, Alton Mason, Noah Centineo, Amber Midthunder, Nicholas Braun, Lily Gao, Richard Jutras, Nicole Leroux, Domenic Di Rosa, Jeremy Levick