Pan Blake k vašim službám. Film pro lepší den

John Malkovich využil své schopnosti hovořit plynně francouzsky a ujal se hlavní role v nové, nenáročné komedii Pan Blake k vašim službám. Jak ostatně sám přiznává, jedná se o vítanou změnu od všech psychopatů a šílenců, které v posledních letech ztvárnil. Přirostl nám dobrosrdečný Blake a jeho humorný příběh k srdci stejně jako samotnému herci?

Na světě nezbývá příliš mnoho věcí, které by Andrewa Blakea těšily. Radost nenachází ve svém postavení významného britského podnikatele, ani ve značném finančním majetku. Nic z toho mu nedokáže nahradit jeho milovanou zesnulou manželku. Aby si na ni oživil vzpomínky, vydává se do Francie na panství Beauvillier. Ovšem souhrou absurdních náhod se zde z vysoce postaveného podnikatele stává komorník. Blake je ochotný podstoupit cokoliv, jen aby v domě mohl zůstat, byť mu to ze začátku činí problémy. Skrze nejrůznější situace se ale postupně sbližuje s ostatními obyvateli panství, a tím zapomíná na své vlastní trápení.

Pan Blake k vašim službám je takovou pohádkou pro dospělé. Titulní postava je obdobou rytíře na bílém koni, jenž vstoupí do životů ostatních lidí a z dobroty srdce a úsměvem na tváři jim pomáhá s jejich každodenními strastmi. Zároveň se díky tomu i on sám stává lepším člověkem. Nenajdeme zde nijak velké konflikty, ani překážky a již od počátku je každému jasné, že se příběh dobere happy endu. V tomto ohledu se však nejedná o výtku – snímek nemá kromě vyvolání dobré nálady větší ambice a stejně jako v případě pana Blakea a jeho okolí se pouze snaží zpříjemnit divákovi den.

Pan Blake k vašim službám není snímkem s tou nejpromyšlenější zápletkou. Pokud ale hledáte příjemnou jednohubku, u které si dokážete odpočinout, mohl by pro vás být správnou volbou.

A po většinu času se mu to i daří. Ať už svým uvolňujícím prostředím, sympatickými postavami, nebo hudbou, která nejednou evokuje filmy s vánoční tematikou. Snímek nabízí divákům možnost si efektivně odpočinout a zajít i „na něco jiného“ – obzvláště v porovnání s většinovou nabídkou kinoprogramu. Jistě, osobně mi některé vtipy, byť k pousmání, přišly poněkud nedotažené. Stejně tak byly mnohé situace – i navzdory žánru – už poněkud naivní či vyloženě postrádající logiku. Musel jsem tak nad nimi přivírat oči (což se ostatně týká už samotné úvodní zápletky o „záměně“ obyčejného hosta s komorníkem). Přesto jsem dokázal snímek přijmout takový, jaký je, naladit se na jeho pozitivní vlnu a i s jeho nedodělky si sledování po většinu času užít.

Co mě ale z této nenáročné podívané dokázalo místy vyrušit, byl paradoxně její hlavní představitel. V Malkovichově podání je Blake i přes svůj věk a životní situaci neobyčejně živý a plný energie a rád ostatní napodobuje či dělá nejrůznější grimasy, kvůli čemuž působí až pubertálně. V těchto momentech ale Malkovich naráží. Ať už je na vině jeho „prkenná“ mimika nebo herecká (ne)zkušenost, není schopný předvádět „skopičiny“ pana Blakea tak, jak mu určuje scénář. Jeho snaha je spíše křečovitá a nepřirozená, a tím pádem i poněkud rušivá. Byť jsem tedy neměl problém se samotnou postavou, s jejím ztvárněním již ano. Věřím, že by se jí namísto Malkoviche (u něhož tipuji, že rozhodujícím faktorem pro získání role byla jeho francouzština) uměl lépe zhostit někdo jiný. Lepší herecké výkony za mě podával téměř kdokoliv další a na jeho nepřirozenou extravaganci jsem si jakž takž zvykl až v samotném závěru filmu.

Pan Blake k vašim službám není snímkem s tou nejpromyšlenější zápletkou, ani v něm nenajdete důmyslné situace (a chvílemi je možná jednoduchý až příliš). Pokud ale hledáte příjemnou jednohubku, u které si dokážete odpočinout a nabrat lepší náladu, mohl by pro vás být tou správnou volbou. Mnohé se mu dá odpustit, ostatně jediné a skutečné negativum zůatává v samotném Malkovichovi, jehož ztvárnění titulní postavy jsem mu nedokázal uvěřit. Je však možné, že ani v tom mnozí neuvidí problém a ke snímku si naopak budou moct přičíst plusové body. Jejich odpočinkový pobyt na panství Beauvillier pak nebude rušen vůbec ničím.

65 %

Pan Blake k vašim službám

Christel Henon, Gilles Legardinier