Deadpool & Wolverine. Spasitelé Marvelu?

V době marvelovského temna, kdy vzniká spousta špatných adaptací (Ant-Man a Wasp: Quantumania) nebo rovnou naprosto nekoukatelných braků (Thor: Love and Thunder), povolává Universum do boje za kvalitu samozvaného spasitele. Je tento „Ježíš“ Marvelu ale schopný nasměrovat MCU zpět ke světlým zítřkům?

Stejně jako u všech ostatních akčních filmů, i tady se hraje o všechno. Hrozí, že svět bude kompletně vymazán agenturou TVA (Time Variance Authority), jež bdí nad posvátnou časovou linií. Deadpool (Ryan Reynolds) se proto spojí s legendárním Wolverinem (Hugh Jackman) z jiné dimenze multiversa, aby svět společně zachránili. Tenhle akční tandem se ocitá v tajuplné Prázdnotě a… No, řekněme si na rovinu, že na ději vlastně zas tak nezáleží. Stačí vědět, že snímek má vše podstatné: je tam padouch, tmelení nesourodé dvojice, srdíčko scény plné emocí, a hlavně je tam fu*king Wolverine. Co víc si přát?

Reynolds s Jackmanem tvoří dvojici přátel i v reálném světě. Prostřednictvím sociálních sítí se neustále špičkují a „urážejí“ a fanoušci se u toho náramně baví. I když Jackman po filmu Logan: Wolverine prohlásil, že wolverinovský účes a bodáky z adamantia jednou provždy pověsil na hřebík, bylo jen otázkou času, kdy ho Reynolds přemluví k ještě jednomu, poslednímu dobrodružství. A co víc, jde o důstojné zakončení s husí kůží a slzičkou na závěr.

Deadpool & Wolverine je jednou z nejlepších komiksovek za poslední dobu. Ovšem je důležité si také uvědomit, s čím jej srovnáváme…

U Deadpoola (a vlastně i jeho představitele Ryana Reynoldse) jsme zvyklí, že se prohláškuje celým filmem až k jeho konci. Tentokrát to tvůrci ještě vylepšili eRkovým ratingem (vůbec poprvé v dějinách marvelovského universa), který snímek zpřístupňuje divákům až od 15 let. To znamená jediné – vedle hromady vtipných, ale i urážlivých, neuctivých a sexuálních hlášek servíruje snímek také doslovné potoky krve a useknuté či jinak zneuctěné končetiny všeho druhu. Jen nahotu od dokonale cudné Ameriky nečekejte.

Díky tomu se Deadpool stává tím, čím měl být už od svého začátku: krvavě nemilosrdným, hláskujícím pološílencem, který se nebojí porušit pravidlo čtvrté stěny a uprostřed tanečně-bojové sekvence promlouvat k divákům o úpadku Marvelu. Tentokrát ho ale doplní v silném kontrastu mlčenlivý a věčně naštvaný Logan, pro přátele známý jako Wolverine.

Tvrďák Rosomák též dostane svůj prostor. Dělá klasické pózy, drsné hlášky cedí mezi zuby a je přesně takový, kvůli čemu si jej diváci zamilovali. Větší část pozornosti si ale pro sebe krade Deadpool, který svoje průpovídky trousí s nekonečnou kadencí. A jako tím leze na nervy Wolverinovi i všem dalším postavám, může se stát, že někdy to bude moc i na diváka. Párkrát se navíc stane, že se vtip několikrát zopakuje, čímž i povedená hláška ztrácí na účinku. Příkladem může být Deadpoolova spolubydlící Blind AI, která má ráda drogy. Ano, pochopili jsme to hned napoprvé – má ráda drogy, chce je. Nemusí to být zmíněno v každé scéně, v níž se objeví. Naštěstí se jedná o pár výjimek, většinou je načasování úderné a publikum se skvěle baví.

Velkou roli zde hraje hudba – klasické songy od Green Day, Olivie Newton-John či Avril Lavigne – a díky ní má děj spád. I když se někdy zpomalí upovídanou scénou v lese nebo romantickou sekvencí, nahodí řetěz zpátky a jede dál. Velkou berličkou jsou postupně se objevující camea známých herců (někdy menší, jindy pekelně výrazná), která rozhodně potěší a zahřejí u srdce.

Přestože jsem na začátku zmínil, že příběh není podstatný, přeci jen bych se mu chtěl alespoň krátce věnovat. Dějová linka je totiž největším nešvarem deadpoolovských filmů. Může působit, že ji tvůrci staví na druhou kolej. V tomto třetím díle může navíc děj diváka trochu mást. I přes všechna vysvětlení si tu a tam říkáte, o co se tam všichni snaží? Neznalí trendů Multiversa, ale třeba i velmi povedeného seriálu Loki, se mohou v přehršli informací snadno ztratit. I když mohl jít Deadpool svou cestou, šel ve stopách předchozích filmů MCU a využívá už tolikrát recyklované téma Multiversa. Chápu, že jinak by návrat Wolverina logicky vysvětlit nešel, ale jak sám Deadpool říká: zkusilo se to, nevyšlo to, je na čase tohle téma opustit, pojďme dál.

Nastává pravý čas na zhodnocení celého filmu. Deadpool nikdy do MCU nezapadal. Vždy byl svůj a třetí díl není výjimkou. Veze se na stejné vlně jako dva předchozí snímky, což pro někoho může být málo. Samotný film je ale povedený a Deadpool & Wolverine je jednou z nejlepších komiksovek za poslední dobu. Ovšem je důležité si také uvědomit, s čím jej srovnáváme. S Marvels, druhým Doctorem Strangem nebo snad Eternals? Poslední dobrý film od Marvelu byl třetí, rozlučkový díl Strážců Galaxie. A nutno podotknout, že ani ten nebyl kdovíjaká pecka. Vesměs totéž by se dalo říct i o Deadpoolovi. Není špatný, ale rozhodně se nejedná o marvelovský milník a rozhodně nejde ani o spasitele komiksovek. Pobaví, dojme, ale časem vyprchá.

70 %

Deadpool & Wolverine

Rob Liefeld, Fabian Nicieza

Shawn Levy, Rhett Reese, Ryan Reynolds, Zeb Wells, Paul Wernick

Shawn Levy

George Richmond

Shane Reid, Dean Zimmerman

Rob Simonsen

Ryan Reynolds, Hugh Jackman, Emma Corrin, Matthew Macfadyen, Rob Delaney, Jon Favreau, Morena Baccarin, Leslie Uggams, Karan Soni, Brianna Hildebrand, Stefan Kapičič, Šiori Kucuna, Aaron Stanford, Lewis Tan, Tyler Mane, Randal Reeder, Kelly Hu, Blake Lively, Ray Park, Wunmi Mosaku, Henry Cavill, Dafne Keen, Jennifer Garner, Chris Evans, Channing Tatum, Wesley Snipes