Domácí kinematografickou scénu brzy čeká předávání výročních cen 32. ročníku Českého lva. Z produkce za minulý rok hodnotili akademici celkem 93 filmových i televizních děl, ze kterých se v závěrečném klání o sošky utká 29 titulů. Největšími favority na vítězství jsou Vlny, Amerikánka, Mord či Metoda Markovič: Hojer.
Zcela nejvyššího počtu čtrnácti nominací dosáhlo dobové drama Vlny režiséra a scenáristy Jiřího Mádla, jež připomíná události z roku 1968. Snímek se kromě Českého lva uchází také o Oscara. Se třinácti nominacemi se hned za ním umístil stylizovaný snímek Viktora Tauše Amerikánka, jenž je inspirovaný skutečnými událostmi. Deset nominací utržil celovečerní hraný debut režiséra Adama Martince, tragikomedie Mord. S deseti nominacemi postoupila do druhého kola hlasování rovněž krimi minisérie platformy Voyo Metoda Markovič: Hojer v režii Pavla Soukupa. O sošky Českého lva se poté s pěti a méně nominacemi ucházejí například minisérie Dcera národa, film Smetana, dokumentární film Ještě nejsem, kým chci být či animovaný snímek Život k sežrání.
Ať dopadne nadcházející předávání jakkoliv, jedno je jisté – Vlny si srdce diváků již získaly. Svědčí o tom může nestatutární Cena filmových fanoušků, která byla udělena režiséru Jiřímu Mádlovi. Na tiskové konferenci konané začátkem roku byla též udělena nestatutární cena za Nejlepší filmový plakát, kterou si za film Amerikánka odnesli Jan Kadlec a Jan Poukar.
Zbylá ocenění v rámci 24 statutárních kategorií se slavnostně předají 8. března 2025 v pražském Rudolfinu. Ceremoniálem bude letos provázet moderátor a známý youtuber Karel „Kovy“ Kovář.

Kompletní nominace
Nejlepší celovečerní hraný film
- Amerikánka
- Mord
- Od marca do mája
- Vlny
- Zahradníkův rok

Nejlepší dokumentární film
- Architektura ČSSR 58-89
- Hranice Evropy
- Ještě nejsem, kým chci být
- Prezidentka
- Válečný zpravodaj

Nejlepší režie
- Viktor Tauš (Amerikánka)
- Adam Martinec (Mord)
- Martin Pavol Repka (Od marca do mája)
- Jiří Mádl (Vlny)
- Jiří Havelka (Zahradníkův rok)

Nejlepší herečka v hlavní roli
- Klára Kitto (Amerikánka)
- Lucie Žáčková (Manželé Stodolovi)
- Pavla Beretová (Rok vdovy)
- Magdaléna Borová (Sucho)
- Tereza Ramba (Zápisník alkoholičky)

Nejlepší herečka v hlavní roli v seriálovém díle
- Antonie Formanová (Dcera národa)
- Zuzana Zlatohlávková (Dobré ráno, Brno! II)
- Alžběta Malá (Smysl pro tumor)

Nejlepší herec v hlavní roli
- Jan Hájek (Manželé Stodolovi)
- Karel Martinec (Mord)
- Václav Neužil (Smetana)
- Vojtěch Vodochodský (Vlny)
- Oldřich Kaiser (Zahradníkův rok)

Nejlepší herec v hlavní roli v seriálovém díle
- Jan Kolařík (Dobré ráno, Brno! II)
- Petr Lněnička (Metoda Markovič: Hojer)
- Filip Březina (Smysl pro tumor)

Nejlepší herečka ve vedlejší roli
- Klára Melíšková (Amerikánka)
- Lucie Žáčková (Amerikánka)
- Karin Bílíková (Mord)
- Denisa Barešová (Smetana)
- Tatiana Pauhofová (Vlny)

Nejlepší herečka ve vedlejší roli v seriálovém díle
- Simona Lewandowska (Dobré ráno, Brno! II)
- Sarah Haváčová (Metoda Markovič: Hojer)
- Iva Janžurová (Náhradníci)

Nejlepší herec ve vedlejší roli
- Jan Zadražil (After Party)
- Milan Ondrík (Ema a smrtihlav)
- Antonín Budínský (Mord)
- Martin Hofmann (Vlny)
- Stanislav Majer (Vlny)

Nejlepší herec ve vedlejší roli v seriálovém díle
- Petr Uhlík (Metoda Markovič: Hojer)
- Jiří Bartoška (Smysl pro tumor)
- Pavel Řezníček (Smysl pro tumor)

Nejlepší scénář
- David Jařab (Amerikánka)
- Jaroslav Hruška (Metoda Markovič: Hojer)
- Adam Martinec (Mord)
- Jiří Mádl (Vlny)
- Jiří Havelka (Zahradníkův rok)

Nejlepší kamera
- Martin Douba (Amerikánka)
- Ondřej Belica (Metoda Markovič: Hojer)
- David Hofmann (Mord)
- Dušan Husár (Rok vdovy)
- Martin Žiaran (Vlny)

Nejlepší střih
- Alois Fišárek, Krzysztof Komander (Amerikánka)
- Alexander Kashcheev (Ještě nejsem, kým chci být)
- Tomáš Holocsy (Metoda Markovič: Hojer)
- Matěj Sláma (Mord)
- Filip Malásek (Vlny)

Nejlepší zvuk
- Michał Fojcik, Michał Bagiński (Amerikánka)
- Alexander Kashcheev, Michaela Patríková (Ještě nejsem, kým chci být)
- Miki Kocáb, Peter Hilčanský (Mord)
- Viktor Ekrt (Vlny)
- David Titěra, Viktor Ekrt (Život k sežrání)

Nejlepší hudba
- Jan Michael Prokeš (Amerikánka)
- Oliver Torr, Prokop Korb, Adam Matej (Ještě nejsem, kým chci být)
- Jonatan Pjoni Pastirčák (Mord)
- Simon Goff (Vlny)
- Michal Novinski (Život k sežrání)

Nejlepší scénografie
- Jan Kadlec (Amerikánka)
- Henrich Boráros (Dcera národa)
- Milan Býček (Metoda Markovič: Hojer)
- Jan Vlasák (Smetana)
- Petr Kunc (Vlny)

Nejlepší kostýmy
- Jan Kadlec (Amerikánka)
- Jarmila Dunděrová (Dcera národa)
- Vladimíra Pachl Fomínová (Metoda Markovič: Hojer)
- Andrea Králová (Smetana)
- Katarína Štrbová Bieliková (Vlny)

Nejlepší masky
- Jana Dopitová, René Stejskal (Amerikánka)
- Lenka Nosková (Dcera národa)
- Lukáš Král (Metoda Markovič: Hojer)
- Martin Valeš, Jana Bílková, Martin Větrovec (Smetana)
- Adéla Anděla Bursová (Vlny)

Nejlepší minisérie nebo seriál
- Dcera národa
- Dobré ráno, Brno! II
- Metoda Markovič: Hojer
- Smysl pro tumor
- Vlastně se nic nestalo

Nejlepší animovaný film
- Hurikán
- Velký Pán
- Život k sežrání

Nejlepší krátký film
- Ani se nenaděješ a už se jmenuješ
- Bzukot Země
- Mezi námi moře

Cena Magnesia za nejlepší studentský film
- 3MWh
- Ani se nenaděješ a už se jmenuješ
- Bzukot Země
- Humanity
- Plevel
