Nová, potem i krví nasátá minisérie American Primeval nedávno dorazila na streamovací platformu Netflix. Kdybychom takovéto seriály dostávali po zbytek roku, rozhodně bych se nezlobil. Ale nebudu nevděčný, Kdysi dávno v Americe, jak zní český překlad, zatím bohatě stačí.
V době, kdy ve světě frčí Costnerův Yellowstone se všemi svými prequely (a zároveň totálně propadá další Costnerova sága Horizont), je čím dál tím více v kurzu subžánr western. Naštěstí už jsou doby učesaných gentlemanů s kloboukem a červeným šátkem kolek krku za námi a k látce Divokého západu se přistupuje více realisticky. Indiáni už nejsou jen rudí barbaři, kteří jen tak z rozmaru vraždí nevinné bílé kolonisty, ale jsou z nich komplexní postavy, kterým američtí přistěhovalci vzali doslova všechno. Ano, John Wayne by se divil.
Nyní se na scéně objevuje tvůrce Mark L. Smith (jenž stojí i za scénářem) se svým syrovým zpracováním kolonizování západu. V akční minisérii zobrazuje věčné boje mezi indiánskými kmeny, armádou a nenasytnými mormony, kteří si jakoukoliv zem, na kterou stoupnou, zaberou ve jménu Pána. Jenomže příběh není tak jednoduchý, jak by se ze oficiální synopse mohlo zdát.
Děj vychází z jedné z nejtemnějších událostí dějin kolonizování, při níž mormonská legie spolu s indiánskými spojenci vyvraždila kolem sto dvaceti migrantů, kteří cestovali přes nehostinnou pustinu za lepším životem do Kalifornie. Ve světě tato událost z roku 1857 vešla v známost jako Masakr v Mountain Meadows.
Sledujeme příběhy lidí, kteří se přímo i nepřímo zúčastnili této strašné události. Hlavní dějová linie vypráví o Sáře, která se se svým synem snaží překonat pohoří a dojet do vzdáleného města, kde na ni čeká její manžel. Nechtěného průvodce jim dělá svérázný samorost Isaac Reed, jenž se za každou cenu snaží vyhýbat problémům. To se ovšem snadno řekne, ale hůř plní, protože v zádech mají nejen nájemné lovce odměn, ale i bandu fanatických mormonů, kteří si chtějí se Sárou jen „promluvit“.
American Primeval ale nabízí mnohem víc – celkem až deset různých linek, které na sebe navazují, či se jen na chvíli protnou. Máme tu čestného generála kavalerie, vůdce mormonů a jeho poskoky, správce pevnosti, pomstychtivého indiána, lovce lidí, mladého mormona hledajícího svou ženu a mnoho dalších postav, které mají k masakru co říct.
První, co vás při sledování napadne, že American Primeval jako by z oka vypadl Revenantovi. No kdo je tady pozorný divák? Vy, máte pravdu! Nejenže je hlavní tvůrce minisérie podepsán pod scénářem filmu, ve kterém má Leonardo Dicaprio problematický vztah s medvědicí, ale samotný seriál se odehrává padesát let po událostech zachycených ve snímku Revenant. Dalším pojítkem je postava Jima Bridgera, kterého ve filmu ztvárnil Will Poulter. Z mladíka je nyní starší muž, který založil Fort Bridger a je i jejím správcem.
Pokud máte takto silné pojítko s oblíbeným oscarovým filmem, je jasné, že i vizuál bude podobný. Zapomeňte na žluto-oranžový podtón všech westernovek (nebo filmů odehrávajících se v Mexiku), tady jste v horách. Dlouhou část série tak zahaluje modrošedá zima, při které cítíte každé spadnutí sněhové vločky na váš neumytý plnovous. Každé místo, tu působí jako něco, kde byste rozhodně nechtěli být. Špinavé, potem zapáchající záběry naplňují každou epizodu až po okraj.
Kromě toho, že je Kdysi dávno v Americe vizuálně velmi kvalitní, je skvěle dávkován i samotný příběh. Inspirace ve skutečných reálií je silná, ale autoři si dali práci, aby se divák dokázal napojit i na samotné postavy. Rozhodně tu nikdo není vykreslen černobíle – každý má za sebou zkušenost, jež ho dostala až do bodu, odkud většinou už není návratu.
Smith vsadil hlavně na neokoukané herce, což se mu vyplatilo, protože všechno pak působí reálněji a uvěřitelněji. V hlavních roli exceluje výborná Betty Gilpin jako starostlivá a nezlomná matka mladého chlapce. Zdárně ji sekunduje Taylor Kitsch, známý převážně z John Carter: mezi dvěma světy. I ostatní herci jako Shea Whigham, Derek Hinkey, Jake Courtney nebo ďábelsky uhrančivý vůdce mormonů, kterého si zahrál Kim Coates, odvádí nadstandardní výkony a já doufám, že se to na příštím předávání Zlatých Glóbů zohlední.
Celá série po většinu doby výborně šlape, a i když jí v posledním díle tu a tam spadne řetěz, máte chuť celý seriál „bingnout“ na jeden zátah. Napětí, které ve vás vyvolává, je totiž neskutečné. Netflix si s American Primeval nasadil na zbytek roku laťku setsakra hodně vysoko.