Režisér a scénárista Marek Záruba natočil „dokument“, který je údajně pro všechny. Pro všechny, kteří by se měli zamyslet, jak své vydělané peníze rozumně investovat či v jaké míře je utrácet, aby byli vždy v plusu a finanční jistotě v budoucnosti. Spíše než o dokument jde však o celkem okatou reklamu.
Ke svému mentorování Záruba (respektive nejmenovaná poradenská společnost, která celé dílo s největší pravděpodobností zaplatila) používá několik protagonistů z různých skupin obyvatelstva. Na jednom spektru středně úspěšného fotbalistu Jakuba Peška, manželský pár s minulostí vážné nemoci ženy, matku samoživitelku a na druhém celebrity Gábinu Partyšovou, youtubera Davida Luu a pornoherečku Lady Dee.

Jednotlivé příběhy o tom, kterak každý z nich bojuje s finanční gramotností, překvapivě ukazují, že nejde jen o výši příjmů, ale především o schopnost šetřit, správně s penězi nakládat a myslet do budoucna. Samozřejmě to jde jinak někomu, kdo vydělává 150 tisíc měsíčně a vlastní obrovský majetek (Partyšová), a matce se dvěma dětmi ve vlastní péči, jejíž čistý příjem činí 38 tisíc měsíčně. Právě scéna, kdy finanční poradkyně dotyčnou vehementně, až skoro agresivně přesvědčuje, že je schopna se uvázat k „odkládání“ zhruba 7 tisíc měsíčně, je jedna z nejnecitlivějších a neukazuje na přílišnou empatii poradců.

Snímek postupuje podle jasného schématu – představí dotyčnou finanční jednotku (člověka, pár), v krátkosti shrne jejich příběh, ukáže žoviální setkání s vybraným finančním poradcem a pak se začnou dít věci. Na kameře se objeví daný guru na finance, který má případ ve své gesci, začne školometsky analyzovat situaci a navrhuje nejlepší řešení, jak během let vytvořit finanční polštář (samozřejmě s pomocí dané poradenské firmy).
A pak už jen divák sleduje záběry jak z přednášky pojišťovacího agenta – graf se dvěma křivkami (jedna vede do pekla, druhá k nebeským zítřkům), požadovanými čísly do investic, spoření, hypoték a dalších finančních produktů. Samozřejmě to každému skáče trošku jinak, podle možností a velikosti částky, které je schopen se vzdát.

Nejsem finanční mág ani vystudovaný scénárista, ale jsem pevně přesvědčená, že i snímky na objednávku se dají udělat citlivě, zajímavě, s větším důrazem na jednotlivé lidské příběhy. Ty jsou zde totiž vykresleny chladně, jen jako kulisy, kolem kterých mohou exhibovat daní experti a říkat své mantry. Chvílemi je děj velmi vtipný, byť tuším, že neúmyslně – například když Partyšová mrkne na své tenisové kurty a prohodí „no, je to trošku rozmar“; fotbalista přizná, že si vzal hypotéku na 3 miliony se splatností 30 let; pornoherečka je vykreslena jako podnikatelka; anebo manžel nemocné ženy bojující s rakovinou prohodí, že „z denního odvážení ženy na léčbu byl zcela vyčerpán“.

Po zhlédnutí netuším, pro koho je toto dílo určeno, pro všechny určitě ne. Podobně jako u snímku Radost na dosah, který vznikl u příležitosti rebrandingu sexshopů Erotic City, se i v tomto případě výsledek míjí účinkem. Pokud se chcete o finanční gramotnosti něco dozvědět, stačí zajít do nejbližší pobočky dané poradenské firmy. Dozvíte se tam stejné info a bez vstupného.