V roce 1885 byly ve Francii oficiálně zakázány násilné duely k bránění své cti. I přesto se muži stále dožadovali satisfakce za urážku a pošlapání své hrdosti skrze souboj muže proti muži. Těžko vymýtitelná tradice se dotýká i dvou hlavních aktérů strhujícího příběhu, šermířského mistra Clémenta Lacaze a vysoce postaveného plukovníka Berchèra, obávaného protivníka se zkušenostmi z války.
V šermířské škole vyniká mistr šermu Clément Lacaze (Roschdy Zem), který se jednoho dne stane proti své vůli sekundantem v duelu nezkušeného synovce s obávaným plukovníkem Berchèrem (Vincent Perez). Berchère mladého muže, i přes snahu Lacaze naučit jej v krátkém čase šermířským dovednostem, v souboji překvapivě a podle zabije. Tato událost zcela změní život nejen oběma aktérům, ale i lidem, kteří je obklopují. Lacaze se rozhodne vyzvat Berchèra k satisfakci. Potřeba pomstít mladého muže ho dovede ke dvěma nervy drásajícím duelům – poprvé s kolty, podruhé s šavlemi. Lacaze kvůli gradaci sporu s politicky vlivným Berchèrem postupně ztrácí podporu přátel, zároveň však rozšiřuje své společenské obzory díky vztahu s „feministkou“ Marií-Rose (Doria Tillier).
Právě zápletka se s rolí Marie-Rose změní z čistě mužského tématu soubojů v citlivé řešení ženské emancipace tehdejší Francie. Zhruba v polovině filmu se tak s úsměvem díváme na scény, které bez zbytečných polopatických vysvětlivek, moderně a s humorem, popisují boj za práva žen ve světě dominantních mužů.
Boj o rovnost pohlaví se odehrává v čistě maskulinních kulisách. Šermířské akce v ženském podání představují ve filmu nejsilnější momenty s politickým a zároveň sexuálním nábojem. A střet sebejisté Marie-Rose s bezpáteřními muži opírajícími se o svá historická privilegia nastolené téma emancipace nenásilně otevírají.
Všechny postavy jsou čistě vykresleny a představují symboly své doby. Lacazeho osamělost pramenící z prožitých traumat války a neschopnost posunout se dál dokresluje atmosféru francouzské společnosti procházející krizí. Berchèr odmítající nové pořádky a výzvy je za starý svět ochoten obětovat život i své postavení. A Marie-Rose je esencí nového myšlení a společenské svobody, za kterou se příliš často platí vnitřním osaměním. Všichni tři však mají jedno společné – kvůli změnám jsou ochotni bojovat i umírat. Bez ohledu na to, jak protichůdné jsou jejich pohnutky.
Dynamika vyprávění se ani na chvíli nezadrhne. Jedna vypjatá scéna střídá další a film se žene do překvapivého finále, na které se bude těžko zapomínat. Perez v tomto komorním snímku režíruje úchvatné scény soubojů, které šroubují napětí na maximum a pomáhají pochopit tehdejší posedlost bránit se beze slov, jazykem zbraní. A možná i vyřešit otázku, zda se ztrátou cti není ztraceno vše…
Ve jménu cti je snímek, který se s hlubokým respektem k historii snaží pochopit pohnutky lidí podstupujících nervy drásající souboje. A zároveň mistrně reflektuje téma emancipace a společensko-politických změn jedné končící historické etapy. Film, který právem získal Cenu diváků na KVIFF, se bezesporu zařadí mezi nejlepší tituly s historickou tematikou a s nezapomenutelnými hereckými výkony.