JACKPOT: když se ostravští Tygři vydají do Prahy

Co se stane, když jeden z Tygrů vyhraje milion? Jede se přece do Prahy! Jenže jsou vůbec schopní do Prahy dojet? Bláznivá road-movie Tři Tygři ve filmu: JACKPOT možná nepatří mezi nejočekávanější filmy letošního roku, zato zaručeně pobaví i ty, kteří s humorem skečové improvizační show Tři Tygři ostravského Divadla Mír dosud úplně nesympatizovali.

Komediální uskupení tvoří členové souboru ostravského Divadla Mír, konkrétně herci a komici Albert Čuba, Štěpán Kozub, Vladimír Polák a Robin Ferro. Tři Tygři vešli ve známost svými improvizačními schopnostmi a představeními, během nichž interagují s publikem a dostávají od něj náměty pro komediální scénky. V počátcích pandemie se také proslavili internetovým seriálem sKORO NA mizině, v němž hráli sami sebe. S humorem sobě vlastním dali divákům nahlédnout do života herců v zákulisí ostravského Divadla Mír v době koronavirových opatření. Nyní si Tři Tygři splnili sen natočit celovečerní film a zavítat s ním na plátna kin. A celkem se jim to povedlo.

Herecká parta z Divadla Mír se nechala inspirovat žánrem bláznivých amerických komedií, jakou je například Milionový závod. Zde se však o pohádkovou výhru přetahují s místními gangstery a na její vyzvednutí mají pouhých 29 hodin. Během nich se musí stihnout dostat z Ostravy do Prahy. Hlavními představiteli jsou postavy na pomezí sociální parodie: milovník akčních filmů Milan (Albert Čuba) a jeho prostoduchý kamarád David (Štěpán Kozub). Aby zkusili štěstí a dostali se ze svých problémů, zakoupí si losy. Společně se pak vypraví vyzvednout svou výhru do Prahy. Ovšem nejsou jediní, kdo se vydali na cestu…

Milan je stíhán exekucemi a navíc, poté co nešťastnou náhodou zničí svému šéfovi (Dušan Sitek) milovaný Jaguár, také místními gangstery. A co teprve, když se mafiánský boss dozví, že milionový los mají v kapse právě Milan s Davidem. Kromě gangsterů je pronásleduje také mladý a zásadový policista Robert (Robin Ferro), který na bláznivou cestu přemluví svého nejlepšího kamaráda a průměrného herce Herberta (Vladimíra Poláka). Tomu namluví, že se jedná o dokonalou reality show, která ho proslaví.

Výherní los sice setřel David, ale jelikož Milan oba losy zaplatil, dohodnou se, že si pohádkovou sumu rozdělí napůl. Milan navrhne, že se do Prahy vydá sám, avšak jeho šilhající kamarád David trvá na tom, že pojede s ním. Protože co kdyby po cestě našel svého tatínka, kterého nikdy nepoznal. Po dramatické akční potyčce ukradnou auto a vyráží směr D1, kde jim už po několika kilometrech praskne kolo. Zastaví jim kolemjedoucí auto plné Poláků, a jelikož si mezi sebou nerozumí, zničehonic se ocitnou na čerpací stanici v Polsku.

Na stejnou čerpací stanici omylem dojedou také Robert s Herbertem a odtud všichni cestují společně. Další nečekaná oklika vede přes Slovensko, kde čtveřice přenocuje u místního bači a ochutná zde mámivý lektvar z divokých slovenských bylin. Po jeho požití se ze všech stávají kamarádi a rozhodnou se, že když se jim společnými silami podaří za zbývajících osm hodin do Prahy dojet, milionovou výhru si spravedlivě rozdělí. Zda do Prahy na ředitelství Sazky dojedou včas, se dozvíte v kině.

Celá jízda má sice spád, avšak její parametry jsou spíše dětinské než jako ze zběsilého akčňáku. Autoři se nevyhnuli ani obehraným klišé mafiána na vozíku, skotačících jeptišek či stereotypnímu zobrazení polských a slovenských sousedů. Otázkou však je, nakolik je stále vtipné, že Poláci cestu „šukají“ a Slováci se starají o své ovce. Na druhou stranu scénka v polském kostele o „nezvratných škodách, které páchá český ateismus“ či doslovné slovenské překlady vtipné opravdu jsou. Některé úseky filmu pak nahrazují jednoduché animace, které přidávají na lehkosti a dělají z něj spíše rodinný snímek.

Určitě se nejedná o další z Kameňáků, Tygři totiž umí humor, který není jen prvoplánový. Musíme se však ptát, zda si čtveřice na svůj filmový debut nezasloužila originálnější nápad než zrovna bláznivou road-movie.

Co se hereckých výkonů týče, parta Tří Tygrů nezklame. Spíše překvapí a přesvědčí, že jim režijní vedení taktéž sluší. Sice nejde o pro ně tolik charakteristickou improvizaci, ale díky tomu je jejich humor tentokrát o něco sofistikovanější. Nejviditelnější z Tygrů, Štěpán Kozub, se ve své roli sice spíše pitvoří, než aby hýřil svým věhlasným vtipem, jeho herečtí kolegové se však o zábavu dostatečně postarají i za něj. Filmu na hodnocení přidávají také zábavné minirole známých tváří jako například Tomáš Magnusek v roli revizora, vysloužilý zabiják Honza Dědek nebo rybář Miroslav Kalousek.

Akční scény poměrně obratně karikují žánr bojových umění, místy dokonce předvedou choreografii, za kterou by se nemusel stydět ani Jackie Chan. Polákovy citace slavných divadelních děl jako Revizor nebo Hamlet pak zabrnkají na strunku nejednoho intelektuála.

Je znát, že režisér Emil Křižka vsadil spolu se Třemi Tygry na jistotu. Přesto není jisté, že publikum tuto bláznivou akční komedii, která v českém rybníčku nemá obdoby, přijme vřele. Určitě se nejedná o další z Kameňáků, Tygři totiž umí humor, který není jen prvoplánový. O to ostatně diváky přesvědčí právě v Jackpotu. Neposlední výhodou je, že se jedná o nadčasový snímek, na který může vyrazit celá rodina. Musíme se však ptát, zda si tato čtveřice na svůj filmový debut nezasloužila originálnější nápad než zrovna žánr bláznivé road-movie.

65 %

Tři Tygři ve filmu: JACKPOT

Emil Křižka

Albert Čuba, Vladimír Polák

Ryszard Perzynski

Michal Sedláček

Albert Čuba, Štěpán Kozub, Robin Ferro, Vladimír Polák, Dušan Sitek, Sára Erlebachová, Petr Sýkora, Markéta Matulová, Zbigniew Kalina, Michal Noga, Lada Bělašková, Josef Kaluža, Tomáš Dianiška, Iva Janžurová, Jiří Štěpnička, Tomáš Magnusek, Honza Dědek, Milan Baroš, FattyPillow, Miroslav Kalousek, Zdeněk Hrabal, Janusz Klimsza, Michaela Rykrová, Izabela Firlová, Ondřej Brett, Marcin Kaleta, Ondřej Malý, Kristýna Lipinová, Táňa Bystroňová, Alena Sasínová-Polarczyk, Marie Logojdová, David Březina, Daniel Bodlák, Ondřej Turoň, Beáta Hrnčiříková, Jiří Sedláček, Emil Křižka