Život na prodej: bizarní, a přesto hlubokomyslná jízda

Nakladatelství Argo seznamuje čtenáře s novelou Život na prodej již zesnulého japonského autora Jukio Mišimy. Ta vznikla v roce 1968, tedy pouhé dva roky před spisovatelovou sebevraždou. Odráží tak jeho tehdejší psychické rozpoložení a obavy. Dělá to však překvapivě s velkou nadsázkou a humorem.

Sedmadvacetiletý Hanio Jamada neměl žádný důvod stěžovat si na svůj život. Nebyl nešťastně zamilovaný, neměl problém se zaměstnáním ani penězi. Přesto se mu kdesi v hloubi jeho mysli objevil zárodek myšlenky na sebevraždu. Ten postupně rostl až do dne, kdy se Hanio odhodlal k činu. K jeho smůle mu ale pokus nevyjde a namísto toho se probouzí v nemocnici. Po uvědomění, že už nemá co ztratit, podává výpověď a začíná se svým zcela vlastním a neobvyklým podnikáním: formou novinového inzerátu nabízí svůj život na prodej.

Haniovi se takové řešení zdá perfektní, jelikož mu zprostředkuje snadnou příležitost k odchodu z tohoto světa. Za kterou navíc (pokud to bohužel přežije) dostane zaplaceno. Nápad je bizarní již sám o sobě, na inzerát se ovšem ozývají klienti s ještě bizarnějšími požadavky. Rozjede se tak kolotoč událostí, během kterého se společně s Haniem dostáváme do šílených, avšak originálních a často vtipných zápletek.

Člověk toužící po sebevraždě nemusí být nutně pouze ten, kdo se utápí v depresi. Naopak, kdo má k takovému činu skutečně blízko, je člověk, který necítí už vůbec nic. Život mu zkrátka přijde prázdný, nesmyslný, až absurdní. A přesně takový je i Život na prodej. Při zmínce o ústředním motivu sebevraždy mnoho lidí napadne, že kniha bude od první do poslední stránky depresivní. Přitom tomu tak není. Při čtení se budete cítit jako hlavní hrdina, kterému už je všechno tak nějak jedno – tedy všechny situace v knize vám budou připadat opravdu absurdní až nesmyslné.

Svůj smysl však mají a všechny události nabývají svého významu postupně, stejně jako si hlavní hrdina uvědomuje význam života. Mišimovi se tato postupná změna žánru, vyznění celého děje a vývoj hlavního hrdiny opravdu povedl. Ačkoli ani na posledních, už o něco poklidnějších a vážnějších stránkách, Hanio neztrácí svůj zvláštní, typicky japonský, mnohdy černý smysl pro humor. Kniha se – vzhledem k formátu, v jakém dílo původně vycházelo (krátké texty na pokračování v časopise Playboy) –, čte velmi rychle a svižně.

Přes všechnu absurditu a humor se Mišimovi podařilo do děje zakomponovat své filozofické úvahy o životě. Jedná se vždy o krátké myšlenky, které působí přirozeně a nenásilně. Vyzdvihnout bych chtěl také vysvětlivky, díky kterým se v japonských reáliích zorientuje i naprostý laik (obsahují i některé již zcela běžné výrazy jako manga). Jediným diskutabilním bodem tak zůstává otevřený konec. Čtenář si nemůže být jistý, co mu chtěl Mišima sdělit, a po zavření knihy zůstává pocit prázdnoty… což je vzhledem k tématice knihy vlastně příhodné.

Suma sumárum, Život na prodej je velmi svižný příběh plný šílených, avšak originálních nápadů. Nikdy si nebudete jistí, jaký klient s bizarním požadavkem navštíví Hania tentokrát. Efektivně se zde mísí několik různých žánrů, přičemž je vše obohaceno o prazvláštní (pro Japonce ovšem typický) humor a zajímavé myšlenky. Chcete-li se pobavit, nahlédnout do japonského prostředí 60. let minulého století, a zároveň popřemýšlet o životě, s touto novelou nešlápnete vedle.

80 %

Život na prodej

Jukio Mišima