fbpx

Made by Fire: česká stopa na Milan Design Weeku

  • Soňa R. Hanušová

Síla i křehkost českého skla, porcelánu a keramiky projde zkouškou ohněm na světovém veletrhu designu. V rámci Milan Design Week, který probíhá od 17. do 23. dubna 2023, se představí přes čtyřicet českých autorů a autorek s téměř stovkou děl. Za výstavou Made by Fire stojí Moravská galerie v Brně a pražský mezinárodní festival designu Designblok. Obě instituce společně vytvořily největší prezentaci českého skla, porcelánu a keramiky v novodobé historii.

Sklo, porcelán a keramika mají v české kultuře silné postavení i tradici. Na výstavě v Milaně jsou proto zastoupení nejen nejznámější současní výrobci českého skla a porcelánky, ale také již zaniklé provozy. Selekce dále zahrnuje významné osobnosti české designové scény, a především nastupující generaci designerů. Mistrovství českého průmyslu zastupují značky Bomma, Brokis, Kavalierglass, Lasvit, Moser, Thun 1794, Preciosa a další. Protipól představují umělecká díla a limitovaná edice nezávislých tvůrců. V expozici se potkávají díla oborových legend jako Rony Plesl, Eva Eisler, Jiří Pelcl, Lucie Koldová, Jan Plecháč, Daniel Piršč, Lada Semecká, Jakub Berdych Karpelis nebo Antonín Tomášek s díly studentů a čerstvých absolventů. Tento ucelený výběr svým rozsahem představuje jednu z největších zahraničních expozic českého skla, porcelánu a keramiky za uplynulé roky. Všech bezmála sto objektů přitom pojí totožný původ – výheň pece. Odtud název Made by Fire.

Made by Fire, foto: Vojtěch Veškrna

Část děl vznikla exkluzivně pro Made by Fire, například projekt Františka Jungvirta Birth of the Future behind Glass. Jedná se o tři volné objekty, které vychází z již vytvořených váz. Tradiční postupy mladý sklářský výtvarník následně popírá, přetváří a aktualizuje. Vázu ze sklárny Moser s rytinou koně tak opatřil zdánlivě obrazoboreckým nástřikem barvy, díky němuž rytina ožívá. Druhou z váz, Egermann s typickým zdobením vysokým smaltem, obohatil o dekoraci v podobě pouťových perníků. Poukazuje tím na fakt, že i v kýči se může ukrývat hodnota řemeslné práce. Bohatě zdobenou broušenou vázu Bohemia Crystal pak nechává prorůst přírodními krystaly.

Mezi vystavujícími autory nechybí ani Rony Plesl, v jehož ateliéru na UMPRUM Jungvirt studoval. Plastika Thorn je vyrobená z uranového skla, jednoho z ústředních prvků Pleslovy tvorby. Uran reaguje na ultrafialové záření a sochy doslova září v temných prostorách, čímž vytvářejí magický efekt. Uranové sklo se v Čechách vyrábí již od baroka, ale vzhledem k náročnému výrobnímu postupu s ním takto již téměř nikdo nepracuje.

Tvorbu sochaře a sklářského výtvarníka Stanislava Müllera prezentuje oblek složený z 2600 drobných zrcátek. Mirror Man je živou art performancí – v zrcátkách se odráží reálný život kolem a zrcadlením se vstřebává do postavy. Mirror Man tím reaguje na nadprodukci luxusu, individualismu a nedostatku sebereflexe společnosti, která je platná dodnes.

Made by Fire, foto: Vojtěch Veškrna

Výstava si tedy neklade za cíl ukázat pouze krásu českého sklářství. Kurátorky Danica Kovářová a Eva Slunečková díla zasazují do kontextu současných společenských témat, jakými jsou zachovaní výroby a konkurenceschopnosti, zajištění ekologické udržitelnosti výroby v malých dílnách i velkých komerčních sériích, využití klasických forem a jejich modernizace nebo nasazení nových technologií. Dále kladou otázky o autorství, kvalitě a identitě manifestované skrze díla či experimenty s materiály. Věnují se také výzvám, kterým obor aktuálně čelí, jako zvyšující se náklady, souboj s levnou asijskou produkcí a imitací či význam zachování řemesla. Tím vším míří k té nejzásadnější otázce: Jaká je budoucnost a životaschopnost sklářství, potažmo produkce porcelánu a keramiky.

Made by Fire, foto: Vojtěch Veškrna

Prostor je rozdělen do čtyř tematických okruhů: Průmysl – výroba a zánik, Adaptace, Identita
a Experiment. Ještě než však návštěvník vstoupí do expozice, projde branou tvořenou malbami českých fabrik. Již od začátku se tak zdůrazňuje fakt, že Česko je jednou z mála zemí, která dokáže zajistit kvalitní design výrobu i suroviny na jednom místě. Vyznění jednotlivých děl pak podtrhne architektura v podobě barevných barelů od Maxima Velčovského a studia edit! architects.

Pokud se do Milana nechystáte, výstavu budete mít možnost zhlédnout na podzim v Česku. Nejprve bude k vidění v Míčovně Pražského hradu v rámci Designbloku (od 4. do 8. října 2023) a poté se přesune do Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně (od 17. listopadu 2023 do 31. srpna 2024).