fbpx

Současní umělci, kteří stojí za pozornost

  • Soňa R. Hanušová

Zatímco díla starých mistrů lze obdivovat už jen v galeriích, díla současných umělců mohou ozdobit i váš domov. Jenže jak poznat autora, jehož tvorba má skutečnou uměleckou hodnotu a hloubku? Napoví kurátorské výběry galerií zaměřujících se na současné umění (například Curator Contemporary) nebo žebříček umělců podle J&T Banky (umělci na předních příčkách jsou však mimo finanční dosah většiny). A pak je tu projekt 100ks.

Projekt 100ks si klade za cíl učinit umění – konkrétně obrazy – dostupnější a umožnit lidem obklopit se dílem současných žijících malířů. Toho dosahuje nabídkou uměleckých tisků, z nichž každý je limitovaný počtem 100. Tisky jsou očíslované, podepsané autorem a zhotovené na 100% bavlněný papír v muzejní kvalitě. Kurátorský výběr děl zohledňuje pestrost a názorovou rozmanitost současné české malířské scény zastoupenou umělci tří generací (narození v 60.–90. letech 20. století).

Úspěšnost projektu dokazuje, že za necelý rok existence se prodalo přes 1500 uměleckých tisků. Na popud zájemců byla nabídka rozšířena také o originály. Zatímco cena originálů se pohybuje v rozmezí 35–205 tisíc korun, umělecké tisky pořídíte už od 2770 korun. Zbývá otázka, který si pořídit jako první. Z téměř 40 umělců, jejichž obrazy aktuálně najdete v nabídce projektu 100ks, vybíráme ty nejzajímavější.

Foto: 100ks

Veronika Holcová

Malířka Veronika Holcová (* 1973) platí za jednu z nejvýraznějších postav výtvarného umění své generace. Vystavuje v galeriích po celém světě, její obrazy nalezneme ve sbírkách u nás, Evropě, USA i Kanadě, kde Veronika Holcová nějakou dobu žila. Uměleckou hodnotu tvorby Holcové potvrzuje J&T Banka Art Index, kde se v letošním roce umístila na 51. příčce. Obrazy jsou vždy úzce propojeny s malířčiným osobním životem, představují reakci na různé vnější podněty. „Veronika Holcová vnímá obraz jako určitou alchymickou konstelaci, kterou lze objevit a nalézt v rozhraní vědomé tvorby a řízené náhody. Pracuje na jedné straně s barevnými strukturami, na straně druhé s kresebnými asociacemi,“ uvádí kurátor Petr Vaňous.

Na webu 100ks jsou aktuálně dostupné dva obrazy Veroniky Holcové, a to Sen o Asii a Inuitský lidový tanec.

Inuitský lidový tanec, foto: 100ks

Pavel Šmíd

Těžištěm tvorby Pavla Šmída (* 1964) je malba. Jeho obrazy jsou zastoupeny ve sbírkách Národní galerie a dalších institucích. Ve svých dílech Šmíd vychází ze starých fotografií, jež nachází v různých zdrojích. Od rodinného archivu přes časopisy až po internet. Zvolený statický námět pak překlápí do živé malířské interpretace, jíž se snaží vdechnout určitou dynamiku a nový život. Jeho obrazy představují pohyb zastavený v určitém okamžiku, kterému však předcházel určitý děj a který bude opět následovat. Typická je pro něj také plasticita a pestrá paleta barev, jež vytváří optimistický dojem i u obrazů, jež vyjadřují vážnější témata.

Obraz Koupel je z cyklu Nevstoupíš do stejné řeky. Cyklus figur pohybujících se ve vodě vznikl pro stejnojmennou výstavu v Galerii Ludvíka Kuby v Poděbradech. A nyní si jej díky 100ks můžete pořídit v podobě uměleckého tisku. K dostání je i originál.

Koupel, foto: 100ks

Markéta Magidová

Markéta Magidová (* 1984) je umělkyně a režisérka pracující v médiích instalace, digitální malby a animovaného filmu. Ve své tvorbě nabourává ustálená společenská témata a přetváří je do nových vizí. Zabývá se společenskými a genderovými normami v současnosti i mytologickém pojetí. V poslední době pracuje také s představivostí, zejména tou dětskou. Té byla ostatně věnovaná i její nedávná výstava Moje sladká nejedlá planeta v Kunsthalle Praha.

Na 100ks je k mání její digitální obraz To není víla, to je máma IV v podobě originálu i uměleckých tisků. Dílo je reakcí na sousoší Faun a Vltava (autory fontány při stanici pražského metra Vltavská jsou Olga a Miroslav Hudečkovi, vznikl v 80. letech 20. století). Vyobrazená víla Vltava leží na dně řeky, zakořeněná pod lekníny. Autorka na obraze propojuje motivy bezmoci a emancipace.

To není víla, to je máma IV, foto: 100ks

Petr Hajdyla

Petr Hajdyla (* 1985) v malbě kombinuje reálnou rovinu a lehce abstrahujícími prvky. Obrazy překypují jasnými, sytými barvami, které evokují magický realismus. Podle autora mu mírný surrealismus a fauvismus, síla barev a kontrastů, pomáhají vytvořit situaci a navodit atmosféru k vybuzení určitých emocí v divákovi. Svým přístupem Hajdyla reprezentuje současnou polohu středoevropské malby, v níž se zrcadlí doba postprodukční, postinternetová a postfaktická. „Základním vstupem do malířské práce je tu radost z tvorby jako z neustále se obnovujícího, kontinuálního i diskontinuálního procesu. Autor do něho vstupuje jako do příběhu, který nikdy nezačíná ani nekončí, pouze se neustále recykluje a přeskupuje,“ doplňuje kurátor Petr Vaňous.

Obraz The Night Of No Worries (Bezstarostná noc) vyjadřuje balancování mezi nejistotou a vůlí k překonání strachu. Nahá figura projíždějící sešeřelou kaktusovou zahradou ilustruje pocit, kdy člověka přepadají klasické noční obavy, ale zmobilizuje v sobě vnitřní sílu postavit se jim. Těmto nočním existenciálním úzkostem unikne málokdo, a tak není těžké si k obrazu najít vztah.

Vyprodáno? Pokud některý z tisků, které jsme vám v tomto článku představili, není již dostupný, nesmutněte a porozhlédněte se na 100ks.cz po jiném. Třeba budete mít štěstí a natrefíte na další kousek od výše uvedených umělců. Nebo vám učaruje někdo jiný.