fbpx

Fotoreport: Metronome Prague 2024

  • Martin Šimral

Zrekonstruované Výstaviště se od 20. do 22. června stalo dějištěm sedmého ročníku festivalu Metronome Prague. Ten letos neměl na první pohled jasného programového tahouna, o hvězdná vystoupení ale návštěvníci rozhodně nepřišli. Čekaly na ně premiérové koncerty zahraničních hvězd, speciální narozeninové show a pestrý, nejen hudební program.

Michael Kiwanuka, foto: Martin Šimral

Čtvrtek: birthday party

První den na hlavní stage zazářil jeden z největších objevů britské hudební scény Michael Kiwanuka, který se do Prahy vrátil se svou čarovnou směsí soulu, jazzu, blues, funku i gospelu. Jeho vystoupení bylo velmi intimní a všichni přítomní si jej dokonale užili.

Michael Kiwanuka, foto: Martin Šimral

Největší lákadlo čtvrtečního programu představovalo další britské uskupení, Kosheen. Ikona elektronické hudby s charismatickou Sian Evans v čele přivezla na Metronome jedinečnou show 25 years of Kosheen, kterou oslavila své čtvrtstoletí na hudební scéně. Pro české fanoušky si pak Kosheen připravili překvapení v podobě duetu se zpěvačkou Aiko, která si se Sian zazpívala hit Catch. I zde hrála roli číslovka 25 – Aiko se totiž narodila právě v roce, kdy kapela začínala.

Kosheen však nebyli jediní, kdo na festivalu oslavil narozeniny. Parádní koncert plný legendárních hostů u příležitosti svých sedmdesátin odehrál na ČT Art Fontána Stage Michael Kocáb. Svůj set zahájil se sestavou Pražského výběru, ale ke slovu se dostal i orchestr, v jehož doprovodu si Kocáb kromě narozenin připomněl i svých 35 let na scéně.

Ze čtvrtečních vystoupení na hlavním festivalovém podiu stojí za zmínku také Lenny a November 2nd.

Pátek: mezi kapkami deště

Druhý festivalový den to na hlavní ČSOB Metronome Stage rozbalila formace The Last Dinner Party – čerstvé držitelky Brit Awards. Kapela si již stihla zahrát na prestižním festivalu v Glastorbury a nyní opět ohromila i české fanoušky. Během svého koncertu předvedly naprosto skvělý, suverénní výkon. Po nich následovalo německé duo Milky Chance se svým nabušeným, byť propršeným setem a program na této stage uzavírala jedenáctičlenná pochodová kapela Meute, která rozjela techno s bubny a dechovými nástroji.

The Lat Dinner Party, foto: Martin Šimral

Na sousední Park Stage se nejprve představilo další německé duo Zimmer90, které diváky zavedlo do zvukových krajích disca a indie. Po nich na podium vletěl absolutní divoch Marc Rebillet, který si na Metronome Prague střihl českou premiéru. Hned na začátku svého vystoupení navázal velmi živý vztah s publikem a zcela ho vtáhl do své show. Energický extrovert ve své hudbě spojuje žánry elektroniky, funku, R&B a experimentální zvuk. Jeho osobnost i hudební produkce si najde své příznivce i odpůrce, obě skupiny by se však jistě shodly, že předvedl nezapomenutelnou show.

Marc Rebillet, foto: Martin Šimral

Kombinaci více žánrů, konkrétně mainstreamového popu s alternativním zvukem, ve své tvorbě spojuje také francouzská zpěvačka a skladatelka Eugénie. Vedle zmíněných zahraničních hvězd vystoupila i řada tuzemských umělců, například Sofian MedjMedj s předem neohlášenými hosty Miraiem a Ewou Farnou.

Sobota: velké finále

Třetí den byl opravdovým vrcholem festivalu. Na ČT Art Fontána Stage vystoupil mezi jinými Janek Ledecký se svým projektem Mr. Everest, který hraje tvorbu Boba Dylana. Za mě to byla skutečná hudební lahůdka. Na něj navázalo elektro-popové trio We Are Domi, které na festival dorazilo s posílenou rytmickou sekcí. Program na této stage uzavíral Albert Černý s Lake Malawi, a ani zde nebyla o překvapení nouze. Kapelu na podiu doprovodil saxofonista z The 1975, kterou jste mohli vidět minulý rok na Rock for People. Park Stage si svou bezprostředností podmanila irská zpěvačka CMAT, kterou na podiu vystřídal londýnský MC a rapper Ghetts.

CMAT, foto: Martin Šimral

Vystoupení na hlavní stage si záměrně nechávám na závěr, bylo to velký! Sobotní program zahájila skvělá Lusaint s nezaměnitelným hlasem. Na britskou rockovou ikonu, kapelu Ride navázal písničkář Tom Grennan a svou dávkou hitů roztančil již slušně zaplněné hlediště.

Následně se festivalové publikum připravovalo na velké finále. Když jsem na začátku psal, že tento ročník nenalákal návštěvníky na žádné velké jméno, nebyla to tak úplně pravda. Raye je hvězdou první kategorie a její vůbec první český koncert byl dokonalým hudebním zážitkem se vším všudy. Velký hlas, precizní výkon doprovodné kapely, krásný stage design a hlavně hlediště plné spokojených posluchačů. Prostě finále jak má být.

Po celou dobu festivalu bylo k vidění a slyšení plno skvělé hudby od talentovaných muzikantů, a to nejen v rámci tří hlavních stage. Také v Moon Club se střídaly zajímavé hudební projekty. Jedním z nejvýraznějších umělců vystupujících na této scéně byl fantastický Roachford. Jeho vystoupení by si zasloužilo hlavní stage – snad příště. Výrazně zapůsobili také Joshua Curran, Rosario Smowing nebo francouzká electro-swingová stálice Caravan Palace. V Electro Club a Rap Club zazněly kytary, electro i DJs. Zde bych rád vyzdvihl kapely What in the Box, Le Boom nebo domácí Redzed.

Caravan Palace, foto: Martin Šimral

Metronome Prague zkrátka letos připravil odvážný line-up a přivezl méně známá jména nebo vycházející hvězdy hudebního nebe. Díky pestré hudební paletě, kterou tvořil festivalový program, si své obzory rozšířil snad každý návštěvník. A možná – podobně jako já – přidal pár kapel do svého hudebního hledáčku.

V prodeji jsou aktuálně již vstupenky na další ročník, který se uskuteční ve dnech 19.–21. června 2025.

Úvodní fotografie: Martin Šimral

Líbil se vám článek? Podpořte nás.