fbpx

Má vlast: rozpohybované obrázky z české historie

  • Tereza Blažková

Loňský rok byl nejen Rokem české hudby, ale také oslavou výročí spojeného s Bedřichem Smetanou, od jehož narození uplynulo 200 let. Na jeho počest se konaly koncerty, vznikaly nové publikace i hrané a dokumentární filmy. A také se na základě jeho díla zrodil nápad na společný projekt několika tvůrců, který došel své realizace letos v červnu v šapitó Azylu78.

Autor námětu a režisér Janek Jirků spolu s výtvarnicí Andreou Sodomkovou, Matějem Formanem zastupujícím Divadlo bratří Formanů, Štěpánem Pecharem z tanečního souborem Dekkadancers a Markem Ivanovićem s Českou filharmonií byli každý po svém natolik okouzleni Smetanovým cyklem šesti symfonických básní Má Vlast, že se tento čistě akustický zážitek rozhodli přetavit do stejnojmenné audiovizuální podoby. V ní se spolu s hudbou snoubí loutky, tanec, akrobacie i činohra. Kromě uvedených tvůrců se na výsledné podobě inscenace podílely také soubory My kluci co spolu chodíme a Holektiv.

Má vlast, foto: Petra Hajská

Klíč k inscenování Mé vlasti měl každý z umělců ale trochu jiný, třebaže se některé postupy prolínaly. První báseň Vyšehrad, jejíž úvodní tóny důvěrně znají cestující z pražského hlavního nádraží, pojal Matěj Forman velmi vzletně. S hrdostí i s mírným sentimentem v duchu národních obroditelů. Byť to český národ neměl v historii příliš lehké a musel čelit mnohým útrapám, tak se nikdy nevzdal. Ani zde se kněžna Libuše nedá porobit, a tak na jejích ramenou, byť trochu vratkých, vyrůstají do nebes další a další generace, jež se mohou dotýkat hvězd.

To Janek Jirků šel na Vltavu s humorem a s interakcí s diváky a dění kolem ní zasadil do současného světa, který je propojen s pohádkovou vodní říší. Dva vodáci, Čech a Slovák, během svého říčního putování potkají vodníka, jehož si střihl sám dirigent Marko Ivanović, vodní nymfy i perlorodky, jejichž bohatství vytvoří mezi druhy rozkol. Ten se naštěstí podaří brzy zažehnout a opět zvítězí dobro a láska. Jirků se chopil také Šárky. Předznamenal ji malým intermezzem o dívčí válce, aby maňásky následně nahradily roztančené oživlé loutky Šárky a jejích družek a Ctirada s jeho družinou. V tomto případě zvolání „Hraješ to jak dřevo!“ není nadávka, ale spíše pochvala, protože tanečníci vtipně kopírují pohyby loutek.

Má vlast, foto: Petra Hajská

Zatímco první část inscenace se jasně a stručně člení průvodním slovem na jednotlivé scény, tak ve druhé části na sebe už plynule navazují. Zároveň ale tato polovina nabírá na vážnosti, vyprchává z ní hravost, stává se těžkopádnou a trochu nedotaženou.

Z českých luhů a hájů pojal choreograf Štěpán Pechar jako roztančenou Brožíkovu malbu. Dva vesničtí mladí lidé, jejichž námluvy zpočátku vzdáleně připomínají Prodanou nevěstu či Naše furianty, spolu nakonec v lásce a úctě dojdou ruku v ruce až do pozdních let. To vše pod dozorem vypravěče v podání papírového draka, jenž se na to hemžení a lidský koloběh dívá shůry.

Má vlast, foto: Petra Hajská

V básni Tábor, kterou Smetana postavil na husitském chorálu Ktož jsú boží bojovníci, sice vlají rudé prapory, ale bez kalichu. Janek Jirků ji vystavěl na příběhu holubice zvěstující mír a jejího mláděte, které se učí létat. Byť v předchozích dvou básních Jirků hodně pracuje s humorem, zde silně absentuje. Spolu s větší nápaditostí, byť se zaobírá vzletným tématem – odvahou.

Matěj Forman Mou vlast nejen otevírá, ale také uzavírá. Blaník je krasojízdou plnou rytířů složených z účinkujících i malých návštěvníků s koněm na tyči, které by jistě vzal do svých služeb i prezident České republiky Petr Pavel coby vrchní velitel ozbrojených sil, jenž převzal záštitu na tímto projektem. A to je také pointa tohoto příběhu. Český národ by neměl čekat na záchranu z hory Blaník, ale vzít věci do vlastních rukou generací současnou i budoucí.

Má vlast, foto: Petra Hajská

Co by ale byly jednotlivé příběhy bez samotné Smetanovy hudby. O její úpravu se postaral dirigent Marko Ivanović, který z osmdesátičlenného souboru České filharmonie sestavil komornější těleso o šestnácti hráčích. Ti se rovněž chopili netradičních nástrojů, které bude divák v původní verzi hledat marně. Pro cirkusovou arénu, kterou výtvarně stvořil Matěj Forman a okostýmovala Andrea Sodomková, zvolil Ivanović například panovu flétnu, banjo či harmoniku.

Rodinné představení Má vlast je přes drobná klopýtnutí tvůrců i účinkujících důstojnou náhradou za úspěšnou Knihu džunglí. K vidění je na Výstavišti v pražských Holešovicích už jen do konce června a začátkem července ještě ve dvou reprízách ve východních Čechách v rámci programu Smetanovy Litomyšle.

Má vlast, foto: Petra Hajská

75 %

Celkové hodnocení

Má vlast / Dekkadancers, Divadlo bratří Formanů, Česká filharmonie

  • Námět

    Janek Jirků

  • Scénář

    Matěj Forman, Janek Jirků

  • Režie

    Matěj Forman, Janek Jirků, Štěpán Pechar

  • Hudební úprava, nastudování

    Marko Ivanović

  • Choreografie

    Štěpán Pechar

  • Scénografie

    Matěj Forman

  • Kostýmy a masky

    Andrea Sodomková

  • Tvorba loutek, výroba a technologie

    Petr Pasler, Tereza Komárková, Josef Sodomka, Jitka Barnetová, Renata a Martin Lhotákovi

  • Malování

    Barbora Zichová, Veronika Doutlíková, Matěj Forman

  • Výtvarná a řemeslná spolupráce

    Jana Lábrová, Čahoun Míra Vosecký, Šárka Sedláková, Marek Rejent, Romana Slavíčková, Marie Juklíková, Antonie Hlavicová, Krištof Pochman, Daniela Paseková, Ema Sodomková

Hrají

Lukas Blaha Bliss, Patrik Čermák, Florian Garcia, Josef Bobeš Havelka, Albert Kaše, Andrej Lyga, Natalia Metodijeva, Šimon Pliska, Eva Stará, Dora Sulženko Hoštová, Nela Štarková, Adriana Štefaňáková, Ondřej Vinklát, Andrea Vykysalá, Václav Wortner

  • Premiéra

    12/06/2025

Koupit vstupenky