Staroměstské náměstí ovládla králičí nora v podobě Domu U Kamenného zvonu. Říše divů však skrývá mnohá zákoutí, která ovládá film. Skladba obrazů a zvuků má moc přenášet do různých sfér bytí. Není tu pouze pro zábavu nebo pasivní přijímání informací, má schopnost vést diváka k hlubším úvahám a interpretacím. Expozici tvoří svým nezaměnitelným otiskem řada významných umělkyň a umělců. Může film konkurovat obrazu jako statickému médiu obvykle zachycujícímu jediný okamžik či scénu?
Jean-Luc Godard by zřejmě odpověděl, že ano. Pro něj je totiž film „forma, která myslí“. Film je v dnešní době velmi atraktivní formou audiovizuálního umění. Skrze kombinaci obrazů, zvuku a dalších filmových prvků může reflektovat nápady, hodnoty a rozmanitá filozofická pojetí. Je médiem, které podněcuje diváka k otázkám a rozborům na základě promyšlené konstrukce vyprávěcích struktur. Výstava Myslet filmem by jistě nevznikla bez Sandry Baborovské, jež je kurátorkou a autorkou celé koncepce. Společně s Jiřím Angerem odhaluje prostřednictvím stejnojmenné knihy souvislosti filmové montáže nejen se současným výtvarným uměním.
Výstava probíhá ve třech patrech Domu U Kamenného zvonu. Každé patro otevírá dveře do jiné oblasti této impozantní říše. V prvním najdete Garden of Problems od Jakuba Jansy. Zahrada je plná omamných barev a protagonistou je Celer, otloukánek mezi zeleninou. Ale co takové avokádo? Zeleninou není, ale zelené je a příznivce má. Na první pohled působí tato zahrada v odlehčeném duchu, ovšem opak je pravdou. Projekt vychází z cyklu Club of Opportunities, kde jednotlivé sekce s noblesou poukazují na problematiku soudobé společnosti. Lidé musí často čelit problémům a výzvám, které si sami vytvořili. Než dojdou k jádru těchto problémů, musí se utápět v samé rozmrzelosti a silně procítit jejich složitost. Ne že by museli; spíše protože chtějí.
Ve druhém patře je světlo namířené na zajímavou sestavu tvůrců. Každý z nich rozvíjel svůj um na výtvarných školách, někteří na FAMU. Galerie tak nabízí jedinečné spojenectví přesahující rámec výtvarného umění a filmové tvorby, které divák nemá možnost náhodně spatřit. Filmovému médiu věnuje pozornost Ondřej Vavrečka, Lea Petříková a Ján Mančuška. Pohyblivý obraz zdařile ovládá Tomáš Svoboda, Zbyněk Baladrán a Sara Pinheiro pracují s designem zvuku. Baladrán svojí tmou (Noc světa, 2011) s komentáři oplocuje celé druhé patro.
Expozice Myslet filmem dává prostor hlubokému ponoření se do světa filmu a kreativity. Je klíčem, který odemyká bránu do říše divů, kde každý z nás může být divákem, tvůrcem a objevitelem vlastních filmových příběhů. Vyhrazená patra galerie představují nejen umění jako takové, ale i otázky, náměty a reflexe naší současnosti. Možnost výstavu navštívit máte do 18. února 2024.