Furiosa: Sága Šíleného Maxe. Nic než ohlušující burácení

Když před devíti lety vstoupil do kin snímek Šílený Max: Zběsilá cesta, bylo to zjevení, jaké tu dlouho nebylo. Všechny pestrobarevné CGI superhrdiny strčila do kapsy stará filmová škola v režii George Millera, a tím na místě přešlapujícímu Hollywoodu ukázala, jak se dělají akční filmy. Nyní tu máme spin off o Furiose, neporazitelné imperátorce, která si ve Zběsilé cestě ukradla veškerou pozornost pro sebe.

Původní Furiosa v podání Charlize Theron byla epická (a to slovo epický používám nerad). S nikým se nemazlila a drsnost z ní kapala stejně jako benzín z prostřelené nádrže. Jelikož bylo potřeba postavu omladit (přeci jen jde o její origin a Miller odmítal použít digitální omlazení, protože – dle jeho slov – není ještě na tak vysoké úrovni), zhostila se nyní hlavní úlohy mladá herečka Anya Taylor-Joy. Herečka, která zaujala nejdříve jako Čarodějnice, aby následně udělala díru do světa netflixovskou minisérii Dámský gambit (Queen Gambit).

Příběh, ať už je to sebevíc šokující, vypráví o Furiose a její cestě za pomstou na zlověstném Dementusovi (v podání skvělého Chrise Hemswortha). Děj též ukáže, jak se stala jednou z nejschopnějších lidí, kteří sloužili pod Immortanem Joem, vládcem všudypřítomné pustiny. Možná to zní hodně banálně, ale vzpomeňte si na příběh Zběsilé cesty. Ten by se dal ve zkratce popsat tak, že hlavní hrdina někam jede, tam se otočí a jede zpátky. A to nám, natěšeným divákům, bohatě stačilo. Žádné velké přemýšlení, hlavně ať je akce.

Miller opět dokázal to, o čem si jeho o generaci mladší kolegové mohou nechat zdát – akční spektákl plný poctivý filmařiny. Ale…

Pojďme si říct narovinu, že ani Furiosa není žádný Občan Kane. Jde o skoro letní blockbuster plný akčních honiček, soubojů pitvořících se charakterů a nesmyslných vozidel všech druhů a velikostí, jež společně vytvářejí bizarní dystopický svět v odstínu béžového písku. To ale nevadí, ne každý snímek musí být intelektuální výzva. Jak jednou řekl režisér Duny Denis Villeneuve: „Nepamatuji si filmy kvůli dobré replice, pamatuji si je kvůli dobrému obrazu.“ Přesně toho se drží i 79letý režisér George Miller. Neukazuje nám hlubokomyslné rozhovory v různých rovinách; ukazuje nám holohlavou sebranku vrhající vybuchující oštěpy na divoce burácející vozidla s lebkami na střeše. Přesto Furiosa ve srovnání se Zběsilou cestou nabízí o něco komplexnější vyprávění, které nám odhalí hodně o hlavní hrdince a světě, který George Miller tak pracně už přes 45 let vytváří.

Stejně jako ve Zběsilé cestě byla paradoxně hlavním tahounem Furiosa, ve Furiose se největším držákem stává postava Dementuse. Daří se mu získat pozornost obecenstva po celou dobu snímku – a že těch 148 minut je sakra dlouhá doba na udržení zájmu. Hemsworth hraje vyšinutého vládce, magora, kterému na nikom nezáleží. A hraje ho perfektně. Za postavou nevidíte Thora s umělým plnovousem a komicky ostrým nosem, ale pomateného šílence a šéfa gangu, proti němuž byste rozhodně nechtěli stát. Anya Taylor-Joy mu sice zdatně sekunduje, ale přišlo mi, že se na tuto roli tak úplně nehodí. Působí spíš jako křehká květinka, byť oblečená do kožené bundy a s černou barvou na čele, než jako nemilosrdná ženská lačnící po pomstě. Zkrátka neuvěříte, že je schopna někoho zmlátit.

Na příběhu pak nejlépe fungovalo budování atmosféry, která se proplétá mezi všemi honičkami a výbuchy. Postupně graduje, avšak ke konci se bohužel kamsi vytrácí… Zvuk je naštěstí skvělý, kamera taky a akční scény jsou jak z jiného světa. Co víc si přát? Možná více nadsázky, trošku toho vtipu a nebrat se tolik vážně. Jde přece o akční snímek a ten potřebuje trochu oddychu. Nic takového se ale za celou stopáž nestalo, a tak se Furiosa stává místy prázdnou. Kameramani však odvedli perfektní práci a tyto prázdnější chvíle vyplní alespoň skvělé záběry. Jako jednohubka to určitě poslouží, víckrát by mě to nebavilo.

Furiosa si určitě svoje fanoušky najde (a podle světových recenzí to vypadá, že už dokonce našla), a to i na vzdory tomu, že diváci očekávali něco podobného Zběsilé cestě. Místo toho tu máme dost odlišný snímek s výraznějším příběhem a mnohem větším počtem postav. Jen bohužel většina vedlejších charakterů nemá moc co nabídnout. Nikdo, kromě Hemswortha a Taylor-Joy, není výrazný tak, abyste si na jeho účinkování vzpomněli. Například Preatorian Jack v podání Tima Burkeho vyšumí úplně do ztracena.

Nechci vypadat, že si jen stěžuji. Rozhodně se nejedná o špatný snímek. Miller opět dokázal to, o čem si jeho o generaci mladší kolegové mohou nechat zdát – akční spektákl plný poctivý filmařiny. Jen na mě prostě všechny ty nechutnosti (mnohdy zbytečné), akční sekvence a „epičnost“ cesty za odplatou nějak nezafungovaly. To ovšem nemění nic na tom, že je tu zase jednou film, který si zaslouží být zhlédnut v kině.

70 %

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

Nick Lathouris, George Miller

George Miller

Simon Duggan

Eliot Knapman, Margaret Sixel

Tom Holkenborg

Anya Taylor-Joy, Chris Hemsworth, Tom Burke, Lachy Hulme, Alyla Browne, George Shevtsov, Nathan Jones, Josh Helman, Angus Sampson, John Howard, Charlee Fraser, Elsa Pataky, David Field, Matuse, Ian Roberts, David Collins, Daniel Webber, Rahel Romahn, Goran D. Kleut, Clarence Ryan, Tim Burns, Josh Randall, Florence Mezzara, Dawn Klingberg, Richard Norton, Jacob Tomuri, Nat Buchanan, Bryan Probets, Ben Smith-Petersen